Doktora öğrencilerinin motivasyonel oryantasyonları ile metabilişsel adaptasyonları arasındaki ilişki ve akademik başarıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Motivasyonel yönelimler ve zor durumlarda sergilenen metabilişsel adaptasyonlar, öğrencilerin akademik başarılarını etkileyen önemli faktörlerden ikisidir. Sağlık bilimlerinde eğitim alan doktora öğrencilerinin motivasyonel yönelimleri, metabilişsel adaptasyonları ve akademik başarıları arasındaki ilişkileri incelemek amacıyla 139 öğrenciyle yürütülen bu araştırmada, Archer?ın Sağlık Profesyonelleri için Modifiye Motivasyon Ölçeği ile Pozitif Metabiliş ve Pozitif Meta-Duygular Ölçeği ve akademik başarı için performans değerlendirme formları kullanılmıştır. Çalışmada performansa yönelik hedef yönelimleri düşük-orta ve yüksek olan öğrencilerin dağılımları birbirine yakın bulunurken, öğrenmeye yönelik hedef yönelimi yüksek ve akademik yabancılaşma düzeyi düşük-orta olanların oranlarının yüksek olduğu görülmüştür. Yine öğrencilerin çoğunluğunun metabilişsel öğrenme stratejilerini kullanma ve içsel kontrol düzeyleri yüksek, dışsal kontrol düzeyleri düşük-orta bulunmuştur. Doktora öğrencilerinin metabilişsel adaptasyon düzeylerinin yüksek çıktığı bu çalışmada, takıntılı davranışları ve duyguları ortadan kaldırmaya yönelik kendine güven duyma düzeylerinin performansa yönelik hedef yönelimi, akademik yabancılaşma ve yüzeysel öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerine göre; kendi duygu ve düşüncelerini ipucu olarak kullanma, ani reaksiyonu kısıtlama, problem çözmeye yönelik akıl yürütme ile esnek, gerçekleştirilebilir hedefler hiyerarşisi oluşturmaya yönelik kendine güven duyma düzeylerinin, akademik yabancılaşma, metabilişsel öğrenme stratejilerini kullanma ve içsel kontrol düzeylerine göre anlamlı olarak farklılaştığı bulunmuştur (p<0.05). Ders ve tez aşamasındaki öğrencilerin akademik başarılarının metabilişsel öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerine ve esnek ve gerçekleştirilebilir hedefler hiyerarşisi oluşturmaya yönelik kendine güven duyma düzeylerine göre anlamlı olarak farklılaştığı görülmüş (p<0.05) ve sonuç olarak doktora öğrencilerinin akademik başarıları üzerinde motivasyonel yönelimlerden metabilişsel öğrenme stratejilerinin, metabilişsel adaptasyonlardan esnek ve gerçekleştirilebilir hedefler hiyerarşisi oluşturmanın ön plana çıkan iki değişken olduğu ortaya çıkmıştır.Anahtar Kelimeler: Lisansüstü eğitim, performans değerlendirme, öğrenen özellikleri Motivational orientations and metacognitive adaptations displayed in difficult situations are among two factors which affect the academic success of students. In this study conducted with 139 students, in order to examine the relationship between motivational orientation, metacognitive adaptations and academic success of doctorate students who are educated in health sciences, the Modified Archer?s Health Professions Motivation Survey, The Positive Metacognitions and Positive MetaEmotions Questionnaire and performance evaluation forms for academic success were used. In the study, while distributions of the students who have ?low ?medium? and ?high? goal orientations towards performance were found similar to one another, share of the students who have high goal orientations towards learning and whose academic alienation levels are low ? medium were found to be high. Again, in majority of the students, use of metacognitive learning strategies and internal controls levels are found to be high, whereas external control levels are found low ? medium. In this study, where metacognitive adaptation levels of doctorate students are found high, their self confidence levels in extinguishing perseverative thoughts and emotions were found to be significantly different in comparison to their levels of goal orientations towards performance, academic alienation and use of superficial learning strategies; and their self confidence levelsin interpreting own emotions as cues, restraining from immediate reaction and mind setting for problem solving, establishing flexible and feasible hierarchy of goals were found to be significantly different in comparison to their levels of academic alienation, use of metacognitive learning strategies and internal control (p<0,05). It was observed that academic success of the students at course and thesis stages were found to be significantly different compared to their level of metacognitive learning strategies and self confidence levels for setting flexible and feasible hierarchy of goals (p<0,05). In conclusion it was established that metacognitive learning strategies and determination of flexible, feasible hierarchy of goals were two standing out factors on academic success of doctorate students.Key Words: Postgraduate education, performance evaluation, learner?s characteristics
Collections