Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesinde eğitim alan 1.sınıf ve 6.sınıf öğrencilerinde erişkin aşılama konusunda bilgi düzeyi, tutum ve aşı yaptırma oranlarının değerlendirilmesi ve karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu çalışmada Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesinde eğitim alan birinci ve altıncı sınıf öğrencilerin erişkin aşılama ile ilgili bilgi düzeylerinin sorgulanması, bu konuda alınan eğitimin yeterli düzeyde olup olmadığının ortaya çıkarılması, bir sağlık çalışanı olarak aşıya yaklaşımlarının ve aşı yaptırma oranlarının saptanması amaçlanmaktadır.Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel olarak tasarlanan çalışma 20 soruluk bir anket yoluyla yüz yüze görüşerek yapılmıştır. Veriler, SPSS ver. 23.0'ü kullanarak analiz edilmiştir. Karşılaştırmada Ki-kare, Fisher's Exact testi kullanılmış ve p<0.05 değeri anlamlı olarak kabul edilmiştir.Bulgular: Çalışmamıza 300 tıp öğrencisini katılmıştır. Çalışmaya katılan tıp öğrencilerinden 150'si (%50) 1. sınıf tıp öğrencisi, 150'si de (%50) 6.sınıf tıp öğrencisidir. Tıp öğrencilerinin 158'i (%52,7) erkek, 142'si (%47,3) kadındır. Tıp öğrencilerinden 88'sinin (%29,3) sigara öyküsü vardır. Öğrencilerden sadece 22'sinin (%7,3) kronik bir hastalığı vardı ve bildirilen en sık kronik hastalık Alerjik Astım idi (n=6, %2). Tıp öğrencilerinin %48'i hiç aşı yaptırmamıştır. Her iki sınıf tıp öğrencilerinin en fazla bilgi sahibi oldukları aşı grip ve tetanoz aşıları idi. (sırasıyla %72,7, %83,3; %65,3, %81,3). Yine en fazla yaptırdıkları aşı birinci sınıfta tetanoz (%27,3) ve altıncı sınıfta hepatit B (%40,7) aşılarıdır. Erişkin dönem aşı yaptırmamalarının nedeni birinci sınıflarda aşının yeterli koruyuculuk sağladığına inanmaması (%7,3), altıncı sınıflarda ise diğer nedenlerden kaynaklanmaktadır. Birinci sınıfların %32'si, altıncı sınıfların ise %26' sı aşılar konusunda aile hekimi tarafından bilgilendirilmek istemektedir. Sonuç: Bu çalışmada tıp fakültesi boyunca aşılar konusunda verilen eğitimin yeterli olmadığı, birinci ve altıncı sınıf tıp öğrencilerinde aşılar hakkında bilgi düzeyinin ve aşı yaptırma oranlarının daha istenilen hedef düzeyine erişilemediği saptanmıştır. Anahtar kelimeler: erişkin aşılama, oran, bilgi düzeyi, bağışıklama Objective: İt was aimed to question the knowledge level of the first and sixth grade students of Akdeniz University Faculty of Medicine about adult vaccination, to determine whether the education received in this field is sufficient or not, to evaluate the vaccination approaches and vaccination rates as a health worker in this study. Methods: Our descriptive and cross-sectional design study is carried out by discussing face to face to demographic profile of the participants with 20 items questionnaire. Provide data were analyzed by using SPSS 23.0. In comparison, Chi-square and Fisher's Exact tests analysis were used. p < 0.05 was considered significant. Results: 300 medical students participated in our study. 150 (50%) of the medical students who participated in the study were 1st class medical students and 150 (50%) were 6th grade medical students. 158 (52.7%) of the medical students were male and 142 (47.3%) were female. 88 medical students (29.3%) had a history of smoking and 212 (70.7%) had no smoking history. Only 22 (7.3%) of the medical students had a chronic disease and the most common chronic disease reported was Allergic Asthma (n = 6, 2%). 48% of medical students had never been vaccinated. Flu and tetanus vaccines (72.7%, 83.3%, 65.3%, 81.3%, respectively) were the most common knowledge among the medical students of both educational levels. Tetanus (27.3%) and hepatitis b (40.7%) were the most common vaccines. The reason they did not receive adult vaccination was that they did not believe that the vaccine provided adequate protection in the first grade (7.3%) and that it was due to other reasons in the sixth grade. 32% of the first grade and 26% of the sixth grade want to be informed by the family physician about vaccinations. Conclusions: In this study, it was found that the education given about vaccines during the medical school was not sufficient and the level of knowledge and vaccination rates of the first and sixth grade medical students could not be reached to the desired target level. Key words: adult vaccination, rate, knowledge level, immunization
Collections