Erken adölesan dönemdeki akran zorbalığının aile işlevleri ve çocuk davranışları ile ilişkisinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ERKEN ADÖLESAN DÖNEMDEKİ AKRAN ZORBALIĞININ AİLEİŞLEVLERİ VE ÇOCUĞUN DAVRANIŞLARI İLE İLİŞKİSİNİNBELİRLENMESİ(Yüksek Lisans Tezi)Kezban BOZANNEVŞEHİR HACI BEKTAŞ VELİ ÜNİVERSİTESİFEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜTemmuz 2018ÖZETBu çalışma, erken adölesan dönemdeki akran zorbalığının aile işlevleri ve çocuğundavranışları ile ilişkisini belirlemeye yönelik yapılmış tanımlayıcı türde bir çalışmadır.Çalışmanın evrenini Niğde il merkezinde bulunan ortaokullardan basit rastgeleyöntemle seçilen, 23 Nisan Havacılar Ortaokulu'nda 2016-2017 yılında öğrenim görenve çalışmaya katılmayı kabul eden 320 öğrenci ve ebeveyni oluşturmaktadır.Çalışmanın verileri, araştırmacılar tarafından oluşturulan öğrenci ve ebeveyn anketformları, Geleneksel Akran Zorbalığı Ölçeği, Aile Değerlendirme Ölçeği ve Çocuk veErgen Davranışlarını Değerlendirme Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Verilerindeğerlendirilmesinde; tanımlayıcı istatistikler (yüzdelik hesaplaması, ortalama), Ki-Kare, Mann-Whitney U ve Kruskall Wallis testleri ile Spearman korelasyon analizikullanılmıştır.Çalışmaya katılan öğrencilerin %60.6'sı kız, %50.3'ü 13-14 yaş aralığında, %27.8'i 7.sınıftadır. Öğrencilerin %96.6'sının anne babasıyla birlikte yaşadığı, %14.4'ü okulusevmediği ve %71.9'unun ekonomik durumunun iyi olduğu tespit edilmiştir. Çalışmayakatılan ebeveynlerin %72.8'i kadın, %51.02'ı 39-48 yaş aralığında, %41.9'u üniversitemezunu, %45.0'ı ev hanımıdır. Öğrencilerin %12.5'inin zorba, %14.1'inin kurban,%13.1'inin ise zorba/kurban olduğu belirlenmiştir. Çalışmada, sözel ve fizikselzorbalığın büyük yaş grubunda yüksek olduğu (p<0.05), 7. sınıfta öğrenim gören(p<0.05) ve okulu sevmeyen öğrencilerin daha yüksek oranda zorbalık yaptığı tespitedilmiştir (p<0.001). Korkutma ve fiziksel zorbalık yapanların oranının erkeklerde dahayüksek olduğu tespit edilmiştir (p<0.05). Anne babası ayrı olan, aile bireyleri arasındavşiddete tanıklık eden ve aile üyeleri tarafından kendisine şiddet uygulandığını ifade edenöğrencilerin, daha fazla zorbalık döngüsünde yer aldığı saptanmıştır (p<0.05). Roller altboyutu ile duygusal tepki verme ve davranış kontrolü alt boyutları arasında; somatikyakınmalar alt boyutu ile anksiyete /depresyon, saldırgan davranışlar, düşünce sorunlarıve dikkat sorunları alt boyutları arasında pozitif yönde orta derecede bir ilişki olduğu(p<0.05), anksiyete /depresyon alt boyutu ile sosyal sorunlar alt boyutu arasında isepozitif yönde yüksek düzeyde bir ilişki olduğu belirlenmiştir (p<0.01).Çalışmanın sonuçlarına göre; aile işlevleri ve çocuğun davranışları ile ilişkili olan akranzorbalığının yaygın bir sorun olduğu görülmektedir. Öğrenciler, okul çalışanları veailelerin zorbalık konusunda farkındalık düzeylerinin artırılması, aile içi iletişim ve ailetutumları ile ilgili gerekli bilinçlendirme programlarının oluşturulması önerilebilir.Anahtar kelimeler: Zorbalık, Öğrenci, Aile yapısı, Okul sağlığı hemşiresiTez Danışmanı: Dr. Öğr. Üyesi Derya EVGİNSayfa Adedi: 102 DETERMINATION OF RELATIONSHIP BULLYING IN THE EARLYADOLESCENT PERIOD WITH FAMILY FUNCTIONALITIES AND CHILDBEHAVIORS(M. Sc. Thesis)Kezban BOZANNEVŞEHİR HACI BEKTAŞ VELİ UNIVERSITYINSTITUTE OF SCIENCEJuly 2018ABSTRACTThis study is a descriptive study aimed to determine the relationship of peer bullying inthe early adolescent period to family functions and children's behavior. The universe ofthe research consists of 320 students and parents who have been selected by simplerandom method from middle schools located in the center of Niğde province, who havebeen educated in 23 Nisan Havacılar Secondary School in 2016-2017 and accepted toparticipate in the research. The data of the study were collected using the student andparent questionnaires formulated by the researchers, The Traditional peer Bullet Scale,The Family Assessment Scale and The Assessment of Child and Adolescent BehaviorScale. In evaluating the data; descriptive statistics (percentile calculation, mean), Ki-Square, Mann-Whitney U and Kruskall Wallis tests and Spearman correlation analysiswere used.Of the children who participated to this study, 60.6% were girls, 50.3% were in the agegroup 13-14 and 27.8% were seventh grades. It has been found that 96.6% of thestudents are living with their parents, 14.4% of them don't like the school and 71.9% ofthem havegood economical conditions. Of the parents who participated to study, 72.8%were female, 51.0% were in the age group 39-49, 41.9% were graduated from auniversity and 45.0% were housewifes. In the study, it was determined that 12.5% ofthe students were bullies, 14.1% were victims and 13.1% were bullies/victims. In thestudy, it has been determined that verbal and physical bullying was found to be high inthe older age group (p<0.05), students in the 7th grade (p<0.05) who do not like schoolare tend to bully others at a higher rate (p<0.001). It has been found that the proportionviiof those who are scare and physically bullied is higher in men. It was found that thestudents who were separated from their parents, who witnessed the violence among thefamily members and who stated that the violence was applied by the family members,took more place in the bullying cycle (p<0.05). It has been found that there are mediumlevel positive relationships between roles subscale and emotional reaction andbehavioral control subscale, somatic complaints subscale and anxiety/depressionsubscale, aggressive behaviors, cognitive problems and attention problem subscale(p<0.005); there is a high-level positive relationship between anxiety/depressionsubscale and social problems subscale (p<0.001).As a result of the study, it is understood that the peer bullying is a problem thatwidespread correlated with family functionalities and child behaviors. It can besuggested that increasing the awareness level of students, school employees andfamilies, creating consciousness-raising programs about communication in the familyand family attitudes.Key words: Bullying, Student, Family structure, School nursingSuprvisor: Dr. Instructor Derya EVGİNPageNumber: 102
Collections