Organizational wisdom and its impact on firm innovativeness and financial performance
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Önemli bir kavram olan örgütsel bilgelik, birçok alandaki araştırmacıların dikkatini çekmektedir. Fakat örgütsel bilgeliğin bileşenlerini oluşturan mantıksal düşünme, hissiyat, erdemlilik, pratik olma ve estetik yetenek gibi değişkenlerin veya örgütsel uygulamaların, örgütün ürün ve süreç yenilikçiliği ve finansal performansı üzerine olan etkilerini inceleyen ampirik çalışmalar çok azdır.202 firmanın incelenmesi sonucunda a) hissiyat ve estetik yeteneği ürün yenilikçiliği ile b) mantıksal düşünme, hissiyat ve estetik yeteneğinin süreç yenilikçiliği ile ilişkili olduğu bulunmuştur. İlginç bir şekilde erdemlilik ve pratiklik uygulamalarının ürün ve süreç yenilikçiliği ile doğrudan ilişkili olmadığı bulunmuştur. Ayrıca ürün yenilikçiliğinin örgütsel bilgelik uygulamaları ile firmanın finansal performansı arasında kısmi bir aracı rol oynadığı bulunmuştur. İlaveten çevresel belirsizliğin erdemlilik ve pratiklik uygulamalarını etkilediği ve bu uygulamaların da mantıksal düşünme, hissiyat ve estetik uygulamalarını etkilediği bulunmuştur. Son olarak tezin teorik ve yönetsel uygulamaları anlatılmıştır.Anahtar Kelimeler: Örgütsel bilgelik, ürün yenilikçiliği, süreç yenilikçiliği, firma performansı. As a fascinating concept, the term organizational wisdom started to attract many researchers from a variety of disciplines. Nevertheless, how the organizational wisdom related variables or practices, such as reasoning, intuition, virtue, practical wisdom, and aesthetic capacity, impact the firm product and process innovativeness, and financial performance is rarely addressed empirically in the literature. By studying 202 firms, we found that a) intuition and aesthetic capacity practices are positively related to firm product innovativeness, and b) reasoning, intuition and aesthetic capacity practices are positively related to firm process innovativeness. Interestingly, we found that virtue and prudence are not statistically related to the firm product and process innovativeness. Also, we found that firm product innovativeness partially mediates the relationship between organizational wisdom practices and firm financial performance. We next found that environmental uncertainty is positively related to the virtue and prudence practices. We further explored that while environmental uncertainty is positively related to the virtue and prudence practices, virtue and prudence practices are related to the reasoning, intuition and aesthetic capacity practices based on the our post-hoc analyses. Finally, we discussed the managerial and theoretical implications of the study.Keywords: Organizational wisdom, product innovativeness, process innovativeness, firm performance
Collections