Sanayi işletmelerinde kalite ve verimlilik ilişkisi ve bir alan araştırması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET İşletmeler, yüzyılın özellikle ikinci yansından itibaren etkisi artarak devam eden bir küreselleşme hareketi ile karşı karşıyadır. Küreselleşmenin en önemli getirişi ise acımasız rekabet ortamıdır. Teknolojinin de akıl almaz boyutlarda gelişerek küreselleşme sürecinin hızlanmasına yardımcı olduğu günümüzde, işletmelerin önündeki en büyük handikap rekabet avantajı sağlayabilmedir. Rekabet avantajını yakalayabilmeleri için işletmelerin, verimliliklerini artırmaları gerektiği yadsınamaz bir gerçektir. Verimliliği artırmanın en doğru yolu ise, kaliteyi geliştirmekten geçmektedir. Kalite doğru şekilde geliştirildiğinde, verimlilik artışına en fazla etki eden faktördür. Kaliteyi doğru şekilde geliştirmenin temel yöntemi ise, toplam kalite yönetimidir. Toplam Kalite Yönetimi, sadece üretilen mamulün değil, bir bütün olarak yönetimin de kalitesini ve verimliliğini artırabilen bir tekniktir. Verimliliği artırmak için, işe kaliteden başlayan işletmelerde, kalite ve verimliliğin birlikte sağlanmasında toplam kalite yönetimine yardımcı en iyi teknik, kıyaslama(benchmarking) çalışmaları olabilir. Kıyaslama çalışmaları sürekli gelişen işletmeleri, sürekli öğrenen işletmeler safına alıp, o yolda ilerlemelerini sağlamaya yardımcı olacak bir teknik olarak görülmektedir. ABSTRACT Growing integration of global markets along the past decade has been called as globalization of industries. We may also call this process as globalization of competition. In a rapidly changing and increasingly complex world, todays business is facing a harsh globalization process. Especially in the last two decades, the world economy is experiencing an unprecedented transformation. The convergence of several trends, as being global proliferation of tecnology, reorganization of ecomic boundaries, and highly intensified global competition bring us to the condition that most important handicap for businesses is whetter they cold gain some competitive advantages. In order to gain competitive advantages, businesses must increase their understanding of productivity. The shortest way to this end is, as is clearly seen, to upgrade the quality. Improwing the quality is the most effective way to build up the productivity level. Here the Total Quality Management(TQM) is regarded as the right way of improving quality. Total quality Management is a method that aims to improve the quality and productivity not only in terms of products but in terms of up-down management processes. While TQM is generally prectised to improve the productivity and quality together, a new technique named `benchmarking` can be very useful. Benchmarking contributes businesses towards cangaring their conditions/situations with their competitors. The businesses that use this method are also cansidered as `always learning organizations`. Ill
Collections