Okulların TEOG sınavı başarı sıralamaları: TOPSİS çok kriterli karar verme yöntem uygulaması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türkiye son otuz yılda orta öğretime geçişte farklı adlarla çeşitli sınavlardüzenlemiştir. Ne var ki hiçbir metot Türkiye'nin, OECD üyesi ülkelerin öğrenciseviyelerinin değerlendirilmeye tabi tutulduğu PİSA sınavındaki arzulanan başarıyaulaşmada yeterli bulunamamıştır. Bu nedenle yeni arayışlara girişilmiştir. Teköğretim yılı ve tek güne sığdırılan öncüllerinden farklı olarak TEOG sınavı herdönemin müfredatına uygun olarak senede iki kere yapılmaktadır. Böyleceöğrencinin kaygı düzeyi faktörü azaltılarak öznel hatalar asgari düzeye indirilmiş veokul başarı puanlarının etkisi arttırılmıştır. Böylece sonuç odaklı değil süreç odaklıeğitim modeli hedeflenmiştir.Bu çalışmada önceki yıllarda ortaöğretime geçişte uygulanan LGS, OKS, SBS,OGES sınavlarının tarihsel gelişimi ve farklılıkları araştırılmış ve TEOG sınavınınözellikleri incelenmiştir. Ardından PİSA uygulaması açıklanmıştır. Son bölümde iseKarar verme ve Çok Kriterli Karar Verme Tekniklerinin özellikleri incelenmiştir.Çalışmanın son aşamasında Şanlıurfa ilinin Ceylanpınar ilçesinde eğitim-öğretim faaliyeti veren 23 ortaokulunun TEOG başarı ortalamaları 6 ders üzerindenağırlıklandırılarak Çok Kriterli Karar Verme Tekniklerinden (ÇKKV) biri olanTOPSİS yöntemi aracılığı ile puanlandırılmış ve bu puanlar birbiriylekarşılaştırılarak sıralama oluşturulmuştur.Çalışma sonucunda elde edilen sıralamayla , MEB'in yayınladığı sıralamaarasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Her iki sıralamada alt ve üst sıralardadeğişiklik görülmezken, orta sıralarda sıralama farklılıkları saptamıştır. Bununnedeni ağırlığı farklı derslerin aynı ortalamayı ağırlığı oranında etkilemesidir.Anahtar kelimeler: Okul Başarıları, TOPSİS, Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). Turkey held various examinations with different names under the name ofsystem of transition to secondary education in the last 30 years. However, eachexamination method was found inadequate and Turkish education system couldnot reach the desired success in PISA examination in which student levels ofcountries that are members of OECD are assessed. For this reason, it wasembarked on new quests. TEOG examination was prepared according to semestercurriculum, unlike antecedents which are consisted of single day and sessions.Thus, subjective error was minimized in the assessment by reducing the negativeeffect of the anxiety level factor in assessment of the student. Also, influencedegree of school success points was increased. Hence, creation of a processorientededucation model was targeted not result-oriented.In this study; it was started to be searched whether TEOG examination isdifferent from Institutions' Examination, LGS, OKS, SBS, OGES examinationsused in transition to the secondary education in the previous years or not. Theessential point in the research is to present success performances of schools afterit was explained the PISA examination. İn last section, it was examined feature ofDecision-Making and Multi-Criteria Decision-Making Technique. İnimplementation phase Successes of 23 secondary schools operating at educationtrainingin Ceylanpınar county which was selected as the pilot region in Şanlıurfawere examined in order to show difference of TEOG examination from the otherexaminations. 6 courses taught in pilot schools within the scope of TEOG centralexamination were selected. Success averages of courses selected were weightedand pointed with TOPSIS method which is Multi-Criteria Decision-MakingTechnique (MCDM). Points were mixed and a ranking was formed.Significant differences were found between the ranking obtained as a result ofthe study and ranking published by Ministry of National Education. While there isno change in lower and upper ranks in the both rankings, great ranking differenceswere found in mid-ranks.Keywords: School successes, TOPSİS, Ministry of National Education(MEB).
Collections