İlköğretim öğretmenlerinin düşünme becerileri ve işlemlerine ilişkin görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
YÜKSEK LİSANS TEZ ÖZETİ İLKÖĞRETİM ÖĞRETMENLERİNİN DÜŞÜNME BECERİLERİ VE İŞLEMLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ İlhan HAYRAN İlköğretim Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ocak 2000 Danışman: Yrd. Doç. Dr. Şenay YAPICI Bu araştırma, ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin, `Düşünme Beceri ve İşlemlerine İlişkin Görüşleri`ni ve bu görüşlerin cinsiyet, branş, mezun olunan yüksek öğrenim kurumu ve kıdem değişkenleri açısından anlamlı farklılık gösterip göstermediğini ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Uşak İli Merkez İlçesi'ndeki ilköğretim okullarında görev yapan 240 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada araştırmacı tarafından geliştirilen likert tipi anket kullanılmıştır. Ankette, Problem Çözerek Düşünme, Yaratıcı Düşünme ve Eleştirici Düşünme ile ilgili 42 maddeden oluşan sorular yer almaktadır. Verilerin analizinde, yüzde, F-testi, t- testi ve korelasyon tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın bulguları şöyle özetlenebilir:Ill Örneklemdeki öğretmenler; Problem Çözerek Düşünme, Yaratıcı Düşünme ve Eleştirici Düşünme ile ilgili beceri ve işlemleri, okul ortamında ve günlük yaşantılarında kullandıklarım belirtmektedirler. Bulgular ayrıntılı incelendiğinde, düşünme becerilerini işe koşarken örneklemdeki öğretmenlerin; % 89'u problem çözerek, %88'i eleştirici ve %54'ü yaratıcı düşünme becerilerini kullandıklarını belirttikleri görülmektedir. Problem çözerek düşünme, yaratıcı düşünme ve eleştirici düşünme ile ilgili görüşlere cinsiyet değişkeni açısından bakıldığında, örneklemdeki öğretmenlerin düşünme becerileri ile ilgili görüşleri ile cinsiyetleri arasında 0,05 düzeyinde kadın öğretmenler lehine anlamlı bir farklılık ortaya çıkmaktadır. Araştırmada öğretmenlerin düşünme becerileri ile görüşleri arasında branş, mezun olunan yüksek öğrenim kurumu ve meslekteki kıdem değişkenleri açısından 0,05 düzeyinde anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır. IV ABSTRACT Aim of this research is find out if there is significant differences between primary schools teacher's ideas about `Thinking Skiil and Operation`, according to sex, branch, gradyation high school and promotion variables. Sample of the research is consist of 240 primary school teachers working center of the Usak. Likert type survey was develeped by resercher used to get data. The survey consist of 42 items which covers teachers opinion about thinking with problem solving, creative thinking and critical thinking are related to skill and operation. F test, t test, coefficient of correlation used for analysing of data. Here is the summary of reserch' findings: Most of answers are related with use of Thinking Skills in school environment and daily life by sample of teachers. Findings exemine closly, teachers use thinking skills firstly they are using Problem Solving % 89, than critical thinking % 88 but creative thinking use is more less then others % 54. The theree variables are thinking with problem solving creative thinking and critical thinking examined with sex; there are 0,05 level of meaningfull difference for the sake of female teachers. In research there is no significent relation with 0,05 level in the other variables such es branch high school graduation and propotion.
Collections