İlköğretim 5. sınıf Türkçe dersinin duyuşsal hedeflerinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
YÜKSEK LİSANS TEZ ÖZETİ İLKÖĞRETİM 5. SINIF TÜRKÇE DERSİNİN DUYUŞSAL HEDEFLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ İlköğretim Ana Bilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Mayıs 2001 Danışman: Yard. Doç. Dr. Şenay YAPICI 2000-2001 eğitim ve öğretim yılında Afyon il merkezi ve Sincanlı ilçesinde ilköğretim I. kademesinde 5. sınıfta eğitim ve öğretim gören 395 öğrenci ve 50 öğretmen üzerinde, öğrencilerin duyuşsal özellikleri ile ilgili araştırmacının kendisi tarafından hazırlanan 28 maddeden oluşan iki farklı anket uygulanarak betimsel bir araştırma yapılmıştır. Bu araştırma, İlköğretim 5. sınıfında okuyan öğrencilerin Türkçe programının duyuşsal hedeflerine ulaşma düzeylerini ve ulaşma düzeyleri arasında şehir merkezi ve kırsal kesimde farklılık olup olmadığını ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Bu araştırmanın bulgularına dayanarak ulaşılan sonuçlar şöyle özetlenebilir; öğrenci görüşleri açısından öğrencilerin Türkçe dersinin duyuşsal hedeflerine %75 düzeyinde ulaştıkları ve dolayısıyla istenilen düzey (%85) altında kaldıkları, öğretmenlerin ise %32'si öğrencilerinin büyük çoğunluğunun Türkçe dersinin duyuşsal hedeflerine ulaştıklarını belirtmişlerdir.Ill Bu araştırmanın bulgularına dayanarak ulaşılan sonuçlar şöyle özetlenebilir; öğrenci görüşlerine açısından öğrencilerin Türkçe dersinin duyuşsal hedeflerine %75 düzeyinde ulaştıkları ve dolayısıyla istenilen düzey (%85)altında kaldıkları, öğretmenlerin %32'si öğrencilerinin büyük çoğunluğunun Türkçe dersinin duyuşsal hedeflerine ulaştıklarını belirtmişlerdir. Öğrencilerin cinsiyetleri açısından görüşlerine bakıldığında, kız öğrencilerin lehine bir durum söz konusudur. Öğrencilerin anne ve babalarının öğrenim durumu açısından görüşleri incelendiğinde, öğrenim düzeyi arttıkça, öğrencilerin Türkçe dersinin duyuşsal bedellerine ulaşma düzeyleri de yükselmiştir. Babalarının mesleği açısından görüşleri ele alındığında ise, babası memur olan öğrencilerin bu hedeflere ulaşma düzeyleri en yüksek, babası çiftçi olanların ise en düşük olduğu görülmüştür. Öğrencilerin öğrenim gördükleri yer açısından öğretmen ve öğrenci görüşlerjne bakıldığında, Türkçe dersinin duyuşsal hedeflerine şehir merkezindeki öğrencilerin kırsal kesimdekilere oranla daha fazla kazandıkları görülmüştür. Öğrenci ve öğretmen görüşleri incelendiğinde, öğretmenlerin daha temkinli cevaplar verdikleri, öğrencilerin ise daha olumlu yaklaştıkları görülmüştür. Öğretmenlerin kıdemleri açısından görüşleri ele alındığında, meslekte 20 yıl ve üzerinde görev yapan öğretmenlere göre Türkçe dersinin duyuşsal hedef davranışlarını öğrencilerin kazanma oranları öğretmenlikte ilk beş yıl içindekilere göre daha yüksek olduğu görülmüştür. IV ABSTRACT In the 2000-2001 educational and school year, a survey study, which was prepared by the researcher herself, by taking two different polls and including 28 topics - was held and it was related to the perceptional characteristics of the students. The study was on 395 students that are in the 5th class and on 50 teachers, all of whom were in the primary school education in the central province of Afyon and in the administrate district Sinanpaşa. This study aimed at discovering if there were any differences in the levels of the student's perceptional targets of the Turkish program between, the ones in the center of the city and the ones in the country. The students and the teachers in charge in all the primary schools in the center of Afyon and Sinanpaşa form the population of the study. The teachers in charge with the class 5 and the students in the class 5 in nine primary schools in the city center and in thirteen primary schools in the administrative distinct Sinanpaşa, the teachers charged with class 5 in 1 1 primary schools in the administrative district Sinanpaşa were the sample of this study. The result that is based upon the findings of this research can be summarized as: the students stated that they reached the perceptional level of Turkish lesson at the 75% level so they did not reach enough (85%) the teachers (32%) stated that their most students were at a lower level. When it was examined from the point of the view of the students sexes, it is in favour of the girl students. When the views of the parents were examined in terms of their educational circumstances, as their educational level increased, the level of the student's perceptional target of Turkish lesson increased. When the student's opinions were examined according to their father's jobs, although the students, whose fathers were civil servents reached their aims at the desired level and was those whose father's were farmers couldn't reach. When it was examined according to the place where the students were educated, a big difference was considered between the students who attended school in the country and in the city. It was in favour of the students who were in the city center. When it was examined according to the place where the teachers worked, it was in favour of the students who attended school in the city center. When the students and teachers opinions were scrutinized, it was shown that the teachers gave objective answers where as the students perceived themselves differently. When it was examined according to teacher's seniority even though the ones who worked for 5 and below 5 years stated that the students didn't reach the desired target of Turkish lesson, the ones who had 20 years and higher seniority stated that the students reached the desired target of Turkish lesson.
Collections