İlköğretim 1. kademe ve 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin kişilik özelliklerinin kendi görüşleri ve öğrencilerinin görüşleri açısından karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
11 YÜKSEK LİSANS TEZ ÖZETİ İLKÖĞRETİM I. KADEME 4. VE 5 SINIF ÖĞRETMENLERİNİN KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN KENDİ GÖRÜŞLERİ VE ÖĞRENCİLERİN GÖRÜŞLERİ AÇISINDAN KARŞILAŞTIRILMASI ilköğretim Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Mayıs 2001 Danışman: Yrd. Doç. Dr. Şenay YAPICI Bu araştırma, ilköğretimin I. kademesinde görev yapan öğretmenlerin kişilikleri açısından kendilerini nasıl algıladıklarını ve öğrencilerine bu kişilik özelliklerini aynen yansıtıp yansıtmadıklarını ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Uşak il merkezindeki onbir ilköğretim okulu ve 1999-2000 Öğretim Yılında bu okulların 4.ve 5. sınıflarında görev yapan 50 sınıf öğretmeni ve bu sınıflarda öğrenim gören 500 öğrenci bu araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Bu araştırmada öğrencilere ve öğretmenlere 28 maddeden oluşan bir anket uygulanmıştır. İlköğretim 4. ve 5. smıf öğretmenleri adalet-eşitlik, kendini öğretmeye adama, güven duygusu sağlama boyutlarında kendilerini adil-eşitliğe önem veren, kendini öğretmeye adamış ve güven verici kişilik özelliklerine sahip olarak algılamaktadırlar. İlköğretim 4. ve 5. smıf öğrencilerinin görüşlerine bakıldığında ise; öğrenciler adalet-Ill eşitlik, kendini öğretmeye adama boyutundaki davranışları öğretmenlerinin yeterince göstermediklerini belirtmektedirler. Diğer iki boyutla karşılaştırıldığında; Güven duygusu sağlama boyutunda öğrenciler öğretmenlerini daha çok güven verici olarak bulduklarım belirtmişlerdir. Öğretmenlerin adalet-eşitlik, kendini öğretmeye adama, güven duygusu sağlama boyutlarında kendilerini algılamaları cinsiyet, meslekteki kıdem, baba mesleği, sosyo ekonomik durum değişkenleri açısından ferklılık göstermemektedir, öğretmenlerin bu kişilik boyutlarında kendilerini algılamaları mezun oldukları okul türü ve yetiştikleri çevreye göre ise anlamlı bir farklılık göstermektedir, öğrencilerin adalet-eşitlik, kendini öğretmeye adama, güven duygusu sağlama boyutlarında öğretmenlerini algılamaları cinsiyet değişkeni açısından ferklılık göstermemektedir. Öğrenim gördükleri sınıf ve akademik başarılan açısından bakıldığında ise öğrencilerin öğretmenlerini algılamalarında anlamlı bir ferklılık ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin görüşleri ile öğrencilerin görüşleri karşılaştırıldığında ise öğretmenler kendilerini adalet-eşitlik, kendini öğretmeye adama, güven duygusu sağlama boyutlarında daha adil-eşîtliğe önem veren, kendini öğretmeye adamış, güven verici olarak algılarken öğrenciler öğretmenlerini daha düşük düzeyde adil-eşitliğe önem veren, kendini öğretmeye adamış, güven verici olarak algılamışlardır. IV ABSTRACT The purpose of this study is to explore how teachers perceive their own personality characteristics and whether students' perceptions reflect the teachers' perceptions. The sample for this study consists of 50 teachers and their 500 students of 1 1 schools in the province of ZJşak in Turkey. A.28-item survey was employed to these teachers and their students. It was found that teachers perceive themselves acting just,commited to teaching, and being trusthworthy. The students perceive that their teachers do not demonstrate justice-equity and commitment to teaching at the level that teachers thinks that they do. When the trustworthiness was considered, students perceive their teachers demonstrating trusthworthiness at a higher level than their perception level at other two variables. It was found that there were no differences between male and female teachers' perceptions, among teachers from different seniority levels, among teachers whose fathers are from different occupations, and among teachers from different socio- ecomomic status when the variables, justice-equity, commintment to teaching, and trustworthiness were considered. Being just, being comitted to teaching, and being trusthworthiness differ for school levels teachers graduated and differ for type of location teachers were raised. It was found that there were no differences between male and female students' perceptions regarding their teachers' characterists of being just, commintment to teaching, and trustworthiness. When considering students' grade and achievement level, students do not differ in their perception of their teachers caracteristics of being just, commintment to teaching, and trustworthiness. When teachers' and their students' perceptions on being just, commitment to teaching, and being trusthworthiness were compared, teachers perceptions were higher than those of their students.
Collections