Show simple item record

dc.contributor.advisorBaştuğ, Muhammet
dc.contributor.authorKizgin, Ali
dc.date.accessioned2020-12-10T12:05:36Z
dc.date.available2020-12-10T12:05:36Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-02-14
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/276948
dc.description.abstractBu çalışmada okuma motivasyonu ve okuduğunu anlamanın akademik başarıya etkisi incelenmiştir. Araştırmada tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Hatay ili Hassa ilçesine bağlı ilkokullarının 4. sınıfında öğrenim görmekte olan 758 öğrenci oluşturmaktadır.Araştırmada öğrencilerin okuduğunu anlamalarını ölçmek için açık uçlu soruların bulunduğu bir adet bilgi verici metin ve bir adet hikâye edici metin kullanılmıştır. Öğrencilerin akademik başarıları Türkçe, Matematik Fen ve Sosyal Bilgiler derslerinin karne notlarına göre belirlenmiştir. Okuma miktarlarını ölçmek için Kişisel Eğilimden Kaynaklanan Okuma Miktarı Ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilerin okuma motivasyonlarını ölçmek için de Guthrie ve Wigfield (1997) tarafından geliştirilmiş ve Yıldız (2010) tarafından Türkçeye uyarlanmış olan Okuma Motivasyonu Ölçeği kullanılmıştır.Genel akademik başarı üzerine okuma motivasyonları ve okuduğunu anlama değişkenlerinin yordama gücü incelendiğinde;dördüncü sınıf öğrencilerinin okuma motivasyonları ve okuduğunu anlama becerileri, genel akademik başarılarını pozitif yönde etkilediği görülmektedir. Okuma Motivasyonu yüksek öğrenciler ile okuduğunu anlama puanı yüksek öğrencilerin genel akademik başarıları daha yüksektir. Genel akademik başarı üzerine hikâye edici ve bilgi verici metin türünde anlama değişkenlerinin yordama gücü incelendiğinde; hikâye edici ve bilgi verici metin türünde anlama, genel akademik başarıyı pozitif yönde ve orta düzeyde etkilediği görülmektedirGenel akademik başarı üzerine okuma miktarı değişkeninin yordama gücü incelendiğinde; okuma miktarı ile genel akademik başarı arasındaki ilişki anlamlı çıkmıştır. Fakat bu ilişki önemsenecek düzeyde değildir.Genel akademik başarı, okuduğunu anlama ve okuma motivasyonları cinsiyet açısından incelendiğinde; kız öğrencilerin tüm alt boyutlarda erkeklerden daha başarılı olduğu görülmüştür.
dc.description.abstractIn this study, the effect of reading motivation and reading comprehension on academic achievement was studied. Relational screening model was used in the study. The study group consist of 758 students in the 4th grade of primary schools in Hassa district of Hatay.In order to measure students' reading comprehension, an informative text with open-ended questions and a narrative text were used. The students' academic achievements were determined according to Turkish, Math, Science and Social Studies year-end grades.In order to measure the reading amounts, the Reading Quantity Scale Resulting from the Personal Tendency was used. Reading Motivation Scale, which was developed by Guthrie and Wigfield (1997) and adapted to Turkish by Yildiz (2010), was used to measure students' reading motivations.When the effect of reading motivations and reading comprehension variables on general academic achievement are examined; It is observed that reading motivation and reading comprehension affect the overall academic achievement positively in 4th grade students. The students with higher reading motivation and higher reading comprehension scores have beter academic achievements.When the predictive power of comprehension variables in the narrative and informative text type on general academic achievement was analysed; it is seen that understanding in a narrative and informative text type has a positive and medium level effect on general academic achievement.When the predictive power of reading quantity variables on general academic achievement was analysed; the relationship between the amount of reading and general academic achievement was significant. But this relationship is very low.When general academic achievement, reading comprehension and reading motivations are examined in terms of gender; female students were found to be more successful than males in all sub-dimensions.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkuma motivasyonu ve okuduğunu anlamanın akademik başarıya etkisi
dc.title.alternativeThe effect of reading motivation and reading comprehension on academic achievement
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-02-14
dc.contributor.departmentTemel Eğitim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmMotivation
dc.subject.ytmReading
dc.subject.ytmReading-comprehension
dc.subject.ytmReading-comprehending skill
dc.subject.ytmSuccess
dc.subject.ytmAcademic achievement
dc.identifier.yokid10248316
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityNİĞDE ÖMER HALİSDEMİR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid548802
dc.description.pages102
dc.publisher.disciplineSınıf Öğretmenliği Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess