Y kuşağı çalışanlarında örgütsel sinizm ve motivasyonun ara değişken etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı Y kuşağı çalışanlarında motivasyon ara değişkeni ile örgütsel sinizmin örgütsel bağlılık üzerine etkisinin araştırılması ile literatüre katkı sağlamaktır. Bu çalışmada önce Y kuşağı ve örgütsel sinizm kavramı ele alınmış, sonrasında ise örgütsel bağlılık ile sinizm arasındaki ilişki irdelenmiştir. Araştırmada örnek olay tekniği, nicel araştırma yöntemi kapsamında kullanılmıştır. Bu yöntemle veriler ilgili örnekleme dâhil kişilere yazılı olarak daha önce hazırlanmış soruları sormak yoluyla elde edilmiştir. Anket formundaki değişkenler, birbirleriyle karıştırılmaması ve aralarındaki farklılıkları göstermek için gruplar halinde sorulmuş ve açıklayıcı cümlelerle ifade edilmiştir. Araştırma evrenini, Kocaeli'nin Gebze ilçesinde kimya sektöründe faaliyet gösteren yabancı sermayeli bir özel sektör işletmesinde dağıtılan 200 adet anket formunun 188 adeti (%94) geri dönmüş ve bu anketlerden 154 (%77) ü veri analizinde kullanılmıştır. Araştırmada kurulan tüm hipotezleri doğrulamak için çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Veriler önce katılımcıların yaş, çalışma süresi cinsiyet gibi demografik özellikler açısından değerlendirilmiştir. Daha sonra örgütsel sinizm, içsel motivasyon ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkiler ortaya konmuştur. Araştırma sonuçlarına göre, Y kuşağı çalışanlarda bilişsel ve duyuşsal sinizmin, duygusal ve normatif bağlılık üzerinde anlamlı negatif etkisinin olduğu, devam bağlılığı ile ilişkide olmadığı tespit edilmiştir. Davranışsal sinizmin ise duygusal, devam ve normatif bağlılık üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı saptanmıştır. İçsel motivasyonun, bilişsel ve duyuşsal sinizmin, duygusal bağlılık ile ilişkisinde kısmi ara değişken olduğu tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Örgütsel sinizm, örgütsel bağlılık, y kuşağı, motivasyon, içsel motivasyon The aim of this study is to contribute to the literature by investigating the effect of organizational cynicism on organizational commitment and motivation intermediate variable in generation Y employees. In this study, firstly the generation Y and the concept of organizational cynicism are discussed, and then the relationship between cynicism and organizational commitment is examined. Case study technique was used in the study within the scope of quantitative research method. In this way, the data were obtained by asking the people including the related sample in writing questions previously prepared. The variables in the questionnaire were asked in groups and they were expressed in explanatory sentences in order to show the differences between the variables and not to be confused with each other. 188 (94%) of the 200 questionnaire forms distributed in a private sector enterprise operating in the chemical sector in Gebze district of Kocaeli were returned and 154 (77%) of them were used in the data analysis. The research was conducted in a private sector enterprise with foreign capital operating in the chemical sector in Gebze district of Kocaeli. Of the 200 questionnaires distributed, 188 (94%) were returned and 154 (77%) of these questionnaires were used in the data analysis. In this context, multiple regression analysis was used to test the hypotheses. The data were first evaluated in terms of demographic characteristics such as age, length of service and gender. Then, the relationships between organizational cynicism, intrinsic motivation and organizational commitment are presented. According to the results of the study, it has been found that cognitive cynicism and emotional cynicism have significant negative effect on affective and normative commitment, however have no effect on continuance commitment. Behavioral cynicism did not have any effect on affective, continuance and normative commitment. The results of mediation analyses further indicate that intrinsic motivation has partially mediates in the relationship between cognitive and emotional cynicism and affective commitment.Key words: Organizational cynicism, organizational commitment, generation y, intrinsic motivation
Collections