Döviz kuru değişimlerinin otomotiv sektöründeki satınalma üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada döviz kuru değişimlerinin otomotiv sektöründeki satın alma etkileri ele alınmaktadır. Yıllar içerisinde meydana gelen refah seviyesindeki artışlar Türkiye'de otomobile olan talebi gün geçtikçe artan bir hale getirmiştir. Sürekli olarak cari açık sorunu ile karşılaşan ülkemizde bu sektördeki değişimler yakından takip edilmektedir. Bu durumda bu sektöre yönelik talebin bileşenlerinin belirlenmesi kritik önem taşmaktadır. Bu konuya açıklık getirmek için bu çalışmada, talebi etkileyen en önemli bileşenlerden biri olan döviz kurundaki değişim ve otomotiv satışlarının arasındaki ilişki incelenmektedir. Türkiye pazarında özellikle 1990'lı yılların başlarında ihracat ve üretimde büyük gelişmeler yaşandığı gözlemlenmiştir. Bu yüzden veri seti olarak 1990-2018 yılları arasındaki yıllık veriler kullanılarak panel ARDL (Autoregressive Distributed Lag) analizi uygulanmaktadır. Oluşturulan ekonometrik modelde otomobil satışları, ticari araç satışları, döviz kuru, sanayi gayri safi yurt içi hasıla ve akaryakıt fiyatları ana değişkenler olarak ele alınmaktadır. Panel ARDL analizi sonucunda döviz kurundaki değişiminin otomotiv sektöründeki satın alma üzerinde negatif etkiye sahip olduğu gözlemlenmektedir. Döviz kurundaki artış otomotiv satışlarında azalışa, döviz kurundaki azalış ise otomotiv sektördeki satışların artışına sebebiyet vermektedir.Anahtar Kelimeler: Döviz Kuru, Otomotiv Sektörü, panel ARDL In this study, effects of exchange rate changes on vehicle purchases in the automotive sector are discussed. Over the years, an increase in the level of prosperity resulted in an ever increasing demand for automobiles in Turkey. Changes in this sector are closely monitored in our country, which constantly faces the current account deficit problem. In this case, determination of the components of the demand for this sector becomes critical. To clarify this issue, this study examines the relationship between exchange rate and automotive sales, which is one of the most important components affecting demand. The market in Turkey experienced great improvements in exports and production in the early 1990s. Therefore, panel ARDL (Autoregressive Distributed Lag) analysis is applied using the annual dataset between 1990-2018. Automobile sales, commercial vehicle sales, exchange rate, industrial gross domestic product and fuel prices are considered as the main variables in the econometric model. As a result of the panel ARDL analysis, it is observed that the change in the exchange rate has a negative effect on the purchase in the automotive sector. An increase in the exchange rate causes a decrease in automotive sales, and a decrease in the exchange rate causes an increase in sales in the automotive sector.Keywords: Exchange Rate, Automotive Sector, panel ARDL
Collections