Dadaloğlu şiirlerinin değerler eğitimi açısından incelenmesi ve ortaokul sosyal bilgiler ders kitapları için şiir önerileri
dc.contributor.advisor | Yalçınkaya, Elvan | |
dc.contributor.author | Bebek, Ahmet | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T12:04:53Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T12:04:53Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2020-10-01 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/276621 | |
dc.description.abstract | Değerler toplumun temel yapı taşını oluşturan en önemli unsurların başındagelmektedir. Bu sebepten dolayı milletlerin varlıklarını devam ettirebilmeleri için,sahip oldukları milli, manevi, ahlaki, kültürel değerleri korumaları gerekmektedir.Değerlerin hafızada tutulması, yeni kazanımlarla ve içeriklerle zenginleştirilerekyeniden hayata aktarılması toplumlar için büyük bir güç kaynağıdır. Bu sebeptendolayı toplum hafızasında yer eden maddi ve manevi değerlerin devamlılık göstermesiönem taşımaktadır. Bu yüzdendir ki toplumları bilinçlendiren ve bir arada tutan temeldeğerlerin hafızlarda sürekli tekrarlanarak gelecek nesillere aktarılmasıgerekmektedir. Bu aktarımı en verimli olarak ta eğitimle verebiliriz. Değerler eğitimiçağımızda da farklı kategoriler altında yapılmaktadır.Bu çalışmanın amacı ise; Dadaloğlu şiirlerindeki değerleri analiz etmek ve budeğerler doğrultusunda, ortaokul sosyal bilgiler ders kitaplarında yer verilmesi içinDadaloğlu şiirlerinden seçilmiş; kültürümüze ait ve kültürel öğelerimizi aktaran milli,manevi ve ahlaki değerlerimize uygun, değerlerimizi kapsayan şiir örneklerindebulmaktır.Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı ve iki boyutlu olarak tasarlanan çalışmanınbirinci boyutunda; Dadaloğlu şiirlerindeki değerler tespit edilmiş ve analiz edilmiştir.Bu bölümde belge tarama ve doküman incelemesi yöntemleri kullanılmıştır. Önceliklearaştırma da 2017 yılında yayınlanan Sosyal Bilgiler Öğretim programı, 2017 yılındayayınlanan ilkokul ve ortaokul Sosyal Bilgiler Taslak Öğretim Programı incelenip, buprogramlardan çıkarak bir değerler listesi oluşturulmuştur.Yapılan çalışmanın ikinci bölümünde ise, doküman incelemesi ve belge taramayöntemiyle elde edilen şiirlerin uzman görüşü istenen akademisyenler tarafındandeğerlendirilmesi istenmiştir. Şiirleri inceleyerek puanlama yapan uzmanlardan gelenveriler, Lawshe tekniği ile incelenmiş ve kapsam geçerlilik oranlarının bulunması için değerlendirmeye alınmıştır. Yapılan değerlendirmeler için sosyal bilgiler eğitimialanında toplam 10 akademisyenin görüş ve düşüncelerinden yararlanılmıştır.Araştırmanın sonunda Dadaloğlu şiirlerinin toplumumuzun hafızasında yer edinmişve hâlâ varlığını koruyan birçok değere sahip olduğu görülmüştür. Bu yönüyleDadaloğlu şiirleri Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı'nın ders kitaplarındakazandırılmasını istediği değerler bakımından oldukça zengin bir yapıya sahiptir. Bueserlerin sosyal bilgiler ders kitaplarında kullanılması bakımından başucu eseriolduğu sonucuna varılmıştır. | |
dc.description.abstract | Values are one of the most important elements constituting the basic building block ofa society. For this reason, nations need to protect their national, spiritual, moral andcultural values in order to continue their existence. Keeping values in mind, enrichingthem with new objectives and content, and transferring them to life is a great sourceof power for societies. Therefore, it is important that the tangible and moral valuesthat take place in the memory of the society should continue. That is why the basicvalues that raise awareness and keep societies together must be constantly repeated inmemories and passed on to future generations. We can ensure this transfer in the mostefficient way through education. Values education is carried out under differentcategories in our age.The purpose of this study is to analyze the values in Dadaloğlu poems and to provideexamples of Dadaloğlu poems that are appropriate for our national, spiritual andmoral values that pass on our culture and cultural elements in order to be included inmiddle school social studies textbooks.Employing the qualitative research method, the study was designed in two phases. Inthe phase, the values in Dadaloğlu poems were determined and analyzed. Documentreview and document analysis methods were utilized in this phase. First, the SocialStudies Curriculum, published in 2017, and the Elementary and Middle School SocialStudies Draft Curriculum, published in 2017 were examined, and a list of values wasdeveloped based on these programs.In the second phase of the study, expert opinions of the poems obtained by documentanalysis and document review methods were asked from academicians so that thepoems would be evaluated. The data received from experts who scored the poemsafter examining them were analyzed with the Lawshe technique, and evaluated to findthe content validity rates. The opinions and thoughts of 10 academicians in the fieldof social studies education were used for the evaluations.The study results revealed that Dadaloğlu poems have a place in the memory of oursociety and include many values that still preserve their existence. With this aspect, Dadaloğlu poems is very rich in terms of values that the Republic of Turkey Ministryof Education wants the students to attain from their textbooks. It was concluded thatthese works are bedside works in terms of their use in social studies textbooks. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Dadaloğlu şiirlerinin değerler eğitimi açısından incelenmesi ve ortaokul sosyal bilgiler ders kitapları için şiir önerileri | |
dc.title.alternative | An examination of Dadaloğlu poems in terms of value education in social studies | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-10-01 | |
dc.contributor.department | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10260597 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | NİĞDE ÖMER HALİSDEMİR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 637808 | |
dc.description.pages | 180 | |
dc.publisher.discipline | Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı |