Ortaokul öğrencilerinin mülteci konusu ile ilgili farkındalık düzeyleri ve sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri
dc.contributor.advisor | Baloğlu Uğurlu, Nihal | |
dc.contributor.author | Akdovan, Melek | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T12:04:49Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T12:04:49Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2020-10-05 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/276574 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin mülteci konusundaki farkındalık düzeylerinin tespiti ve Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin öğrencilerinin bu konu ile ilgili farkındalıkları hakkındaki görüşlerini almaktır. Araştırma, 2018-2019 eğitim-öğretim yılının Bahar döneminde Tarsus İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı mülteci öğrencilerin yoğun olarak bulunduğu devlet okullarında öğrenim gören her sınıf düzeyindeki toplam 745 öğrenci ve yine bu okullarda hizmet veren toplam 14 tane Sosyal Bilgiler öğretmeni ile birlikte yürütülmüştür. Araştırmada Nicel yöntem kullanılmıştır. Nicel veriler sosyal bilgiler öğretmen görüşleri ile desteklenmiştir. Nicel veriler araştırmacının geliştirdiği `Mülteci Farkındalığı Ölçeği` ile edinilmiştir. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde, SPSS 24.0 istatistik programı kullanılmış olup çalışma grubunun farklı değişkenler açısından karşılaştırılması için Bağımsız örneklem T testi, Tek Yönlü ANOVA, Kruskal Wallis ve LSD Çoklu Karşılaştırmalı Test analiz yöntemleri uygulanmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda ise Sosyal Bilgiler dersi öğretmenlerinin mülteci konusu ile ilgili öğrencilerinin farkındalıklarının tespitini gerçekleştirmek üzere yarı-yapılandırılmış bir görüşme formu kullanılmıştır. Bu araştırmanın bulgularına dayalı olarak edinilen en önemli sonuçlar, ortaokul öğrencilerinin mülteci konusu ile ilgili farkındalık düzeyleri onların sınıf düzeyleri ve cinsiyetlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gösterirken, sınıfında mülteci öğrenci olup olmaması ve anne-baba eğitim düzeyi açısından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olmamasıdır. Sosyal Bilgiler dersi öğretmenleri ise bu dersin mülteci konusuna yönelik farkındalığı artırmada diğer derslerden daha etkili olduğu yönünde görüş bildirmişlerdir. Araştırma, bulgulara dayalı olarak geliştirilen ve Sosyal Bilgiler dersinin öğretimi sürecinde, bu dersin öğretim programında ve ders kitabında yapılabilecek bir takım düzeltmelere ilişkin öneriler ile tamamlanmıştır. | |
dc.description.abstract | The purpose of this research is to determine the awareness of secondary school students about refugees and to get their views of Social Studies teachers about their students' awareness. There search was carried out in the spring term of the 2018-2019 academic year, with a total of 745 students studying at public schools affiliated to the Tarsus District Directorate of National Education, and 14 Social Studies teachers serving at these schools. The Quantitative method was used in the research. Quantitative data were supported by the opinions of social studies teachers. Quantitative data were obtained by the Refugee Awareness Scale developed by the researcher. In analyzing the data obtained, SPSS 24.0 statistics program was used and Independent sample T test, OneWay ANOVA, Kruskal Wallis and LSD Multiple Comparative Test analys is methods were used to compare the study group in terms of different variables. In the qualitative dimension of the research, a semi-structured interview form was used to determine the awareness of the students of the Social Studies course about the refugee subject. The most important results based on the findings of this study are that while the level of awareness of secondary school Students about the refugee subject differs statistically from their class levels and gender, there is no statistically significant difference in terms of whether there is a refugee student in their class and the level of parent education. On the otherhand, Social Studies teachers expressed their opinion that this course is more effective than other courses in raising awareness of the refugee problem. The research was completed with suggestions regarding a number of corrections that could be made in the curriculum and text book of the Social Studies course, which was developed based on the findings. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Ortaokul öğrencilerinin mülteci konusu ile ilgili farkındalık düzeyleri ve sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri | |
dc.title.alternative | The awareness levels of middle school student on the refugee issue and the views of social studies teachers | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-10-05 | |
dc.contributor.department | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10329542 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | NİĞDE ÖMER HALİSDEMİR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 638265 | |
dc.description.pages | 116 | |
dc.publisher.discipline | Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı |