Okul çağı çocuklarda hepatit B seroprevalansı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
54 ÖZET İsparta bölgesinde 7-18 yaşlar arasındaki okul çağı çocuklarda hepatit B virus (HBV) seroprevalansını saptamak amacı ile bu çalışma planlandı. İsparta ili içinde rastgele seçilen 4'ü çevre (sosyoekonomik durumları düşük), 4'ü merkez (sosyoekonomik durumları orta ve yüksek) ilköğretim ve lise dengi 8 okulda çalışma yapıldı. Bu okulların 4'ü ilköğretim okulu, 4'ü lise ve dengi okullardı. Çalışmaya alınan 8 okulda ki 5501 öğrenciden rastgele seçilen 645'inden kan alındı. ELİSA yöntemiyle HBsAg, anti-HBs, anti-HBc IgM 'den oluşan hepatit B belirleyicileri çalışıldı. 645 öğrencinin 15'inde (%2.33) HBsAg, 45'inde (%6.98) anti-HBs, 4'ünde (%0.62) anti-HBc IgM pozitifliği belirlendi. 45 anti-HBs pozitif öğrenciden 25'i (%3.88) aşısız, 20'si (%3.10) aşılı idi. Çevre okullarda HBsAg pozitifliği merkez okullardan daha yüksek olarak saptandı. HBsAg ile yaş arasında ilişki gösterilemedi. Erkeklerde yaşla birlikte seropozitifliğin azaldığı saptanmıştır. Aşılı öğrenci merkez okullarda çevre okullardan yüksek bulundu. HBV enfeksiyonu ile karşılaşan 41 çocuktan sadece 8'inde (%19.51) sarılık geçirme öyküsü mevcuttu. HBV için risk faktörlerinden çocuğun kan ve kan ürünleri transfüzyon öyküsü, cerrahi operasyon, ailede kan ve kan ürünleri alma öyküsü seropozitifliği etkilemediği gösterildi. Sadece ailede sarılık geçirme öyküsü bulunan çocuklarda seropozitiflik yüksek saptanmıştır. Çevre okullarda HBsAg pozitifliğin yüksek bulunması sosyoekonomik düzeyin HBV ile enfekte olmada önemli olduğunu göstermiştir. Merkez okullarda aşılı öğrenci sayısının yüksek bulunması sosyoekonomik düzeyle ilişkili olarak son yıllarda ailelerin HBV enfeksiyonuna duyarlılığın arttığını göstermektedir.
Collections