Isparta il merkezindeki ilköğretimin okullarında okul sağlığı araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
70 ÖZET İSPARTA İL MERKEZİNDEKİ İLKÖĞRETİM OKULLARINDA OKUL SAĞLIĞI ARAŞTIRMASI Okul sağlığı; okul çağındaki tüm çocukların mümkün olduğunca en iyi şekilde bedensel, ruhsal ve sosyal yönden sağlıklı olmalarının sağlanması ve bu sağlıklı durumun optimum düzeyde sürdürülmesi olarak tanımlanabilir. İsparta il merkezindeki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bulunan tüm ilköğretim okullarının `Okul Sağlığı` açısından mevcut durumunun saptanması amaçlandı. Bu araştırma İsparta İl Merkezi'nde bulunan 37 ilköğretim okulunda yapıldı. İlk öğretim okullarının %51.4'ünün 1989 yılından sonra inşa edildiği, revirin %91.9'unda, psikolojik danışma-rehberlik odasının %62.2'sinde bulunmadığı tespit edildi. Okulların %91.9'unda sınıfların öğrenci başına düşen alanın 1.5 m2 den az olduğu, %70.3'ünde ilk yardım dolabının olmadığı, hepsinde sandalyelerin ergonomik olmadığı, pencere ışık alanının ise %8 1.1 'inde yetersiz olduğu hesaplandı. Merdiven genişliği 140 cm den fazla olanlarda iki taraflı korkuluğun hiçbirinde olmadığı görüldü. Fen laboratuarlarının %97.1'inde özel havalandırma tertibatının, %79.4'ünde yangın söndürücünün ve %97.1'inde acil çıkış kapısının bulunmadığı tespit edildi. Kantinleri olan okulların kantin çalışanlarının %60'ında sağlık raporlarının olmadığı, %80'inde haşereyle mücadele yapılmadığı görüldü. Okulların %8 1.1 'inde özürlü tuvaleti yoktu. Okulların tümünde tuvalet kabinlerinde çöp kovası ve tuvalet kağıdı, lavabolarda da havlu olmayıp, çöp kovasının %56.8'inde bulunmadığı saptandı. Okulların %35.1'inde öğrenci başına 5 m2'den az bahçe alanı olduğu, bahçelerdeki ağaçların %64.9'unda ilaçlanmanın yapılmadığı, %54. l'inde ağaçlara tırmanma ve çarpma önleminin alınmadığı görüldü. Okulların tümünde okul çöp kabının olduğu ancak %43.2'sinin kapaksız olduğu tespit edildi. Okulların tümünde okulun bulunduğu bölgenin hava kirliliği raporunun olmadığı görüldü. Okulların %78.4'ünde yaya geçidinin olmadığı, %56.8'inde okulun önündeki caddede hız kesicilerin olmadığı saptandı. Okulların tümünde okul sağlığı ekibi, %89.2' sinde rehber öğretmen, %91.9'unda okul çevre sağlık ekibinin71 bulunmadığı görüldü. Okulların tümünde okul kabul muayene kaydı, beden eğitimine girebilir raporlarının, kan gruplarının, okul öncesi dönemdeki sağlık durum kayıtlarının, okul dönemi konan tam ve tedavi kayıtlarının ve tarihleri ile hekim, hemşire, muayene veya gözlemlerinin olmadığı görüldü. 1. sınıfların %64.9'unda, 5. sınıfların ise %83.8'inde yapılan aşıların işlenmediği görüldü.Tüm okullarda öğrencilerin periyodik fizik muayenelerinin ve ruhsal sorun saptama anketlerinin yapılmadığı, okul sağlık taramalarının tüm okullarda ele alındığı, ancak taramalarda işitme değerlendirilmesinin %97.3'ünde, büyüme-gelişme değerlendirilmesinin ise tümünde yapılmadığı bulundu. Okulların %87.1'inde yangın merdiveninin, %93.5'inde üst kat pencerelerinde korkuluğun, %56.8'inde acil çıkış kapısının, %64.9'unda çatıda paratonerin, %37.8'inde alarm sisteminin olmadığı, %86.5'inde elektrik prizlerinde önlemlerin alınmadığı, %45.9'unda okul içinde sert sivri köşelerin bulunduğu tespit edildi. Okulların %48.6'ında sağlık dosyasının, %89.2'inde ileri inceleme/tedavi için gönderilen öğrenci kayıtlanmn, %48.6'sında okullarda yapılan okul sağlık çalışma kayıtlanmn olmadığı bulundu. Sonuç olarak; okul bina ve çevrelerinin sağlık açısından uygun olmadığı, okul içi ve dışı kazalara karşı önlemlerin yetersiz olduğu, bütün bu olumsuzluklara rağmen okullarda sağlık ekiplerinin olmadığı anlaşıldığından acilen sağlık ekiplerinin oluşturulmasının gerekliliği ve öğrenci sağlık taramalannın da sağlıklı ve ciddi şekilde yapılarak kayıt edilmesinin gerekliliği önem arz etmektedir. Anahtar kelimeler: Okul çocukları, ilköğretim okulu, okul sağlığı, okul çevresi, Isparta. 72 SUMMARY A RESEARCH OF SCHOOL HEALTH IN PRIMARY SCHOOLS IN THE CENTER OF İSPARTA School health can be defined as ensuring all children at school age to be healthy, physical, physiological and in social aspects, as much as possible, and maintaining this situation at an optimal level. In this research we have aimed to find out the current school health among all primary school in İsparta. This research was carried out in 37 primary schools in the center of İsparta. It was determined that %51.4 of those schools were built after 1989, and that, in %91.9 of those schools, a health room doesn't exist, and, in %62.2 have no a counseling room where students can get console when they feel uneasy. The note of room each student has is less than 1.5 m2 in %91.9, % 70.3 have no any first aid facility. Student chairs are not comfortable enough in all of those schools, and %81.1 have no healthy sunlight. In schools where the student stairs are 140cm width have no safe bans on both side of the stairs. In %97.1 science laboratories, there are no air conditioning facility, of %79.4 have any fire extinguisher appliances, and of %97.1 have no emergency exits. In the schools with canteens, have no any health certificate which allows them to work. Of %80 they don't take any precaution to fight harmful insects. Of %81.1 have no WC facilities for the handicapped. In all WC rooms there aren't any rubbish bin, toilet paper and towels. Of %64.9 the playground space per student is less than 5 m2 and the trees in the school gardens are not looked after well against harmful insects. Of %54.1 there is no protection to stop children climbing these threes and getting injured. Almost all schools have rubbish bins but %43.2 have no rubbish bin covers. All schools have no air pollution report for their location area. Of %78.4 there are no any pedestrian crossing, of %56.8 have no any ramp on the streets which pass by schools. We have also observed that all schools have no any school health staff, of %89.2 have no student counselor, of %91.9 have no any team which deals with school and environment health. It has also been observed that these73 schools do not have any health registration forms for each student which proves who can take part in physical activities in school, health forms which keeps each student's blood group, pre-school period health registration forms. And these schools do not record any student's health reports. Of %64.9 first grade student's, %83.8 of fifth grade students vaccination periods are not kept. OIn all schools the students are not treated periodically for physical and emotional fitness. In all schools health campaigns are carried out, but in these campaigns of %97.3 are not checked for hearing and the assessment of growth and development are not done in any of these schools. Of %87.1 have no emergency stairs, %93.5 have no bars on the windows which are upstairs, %56.8 have no emergency exits, %64.9 have not any lightning rod on the roof, %37.8 have not any alarm system, %86.5 there is no any taken measure to hinder students form getting injured from the plugs. In %45.9 there are corners, which have sharp edges that can cause problems for students. Of %48.6 schools do not have any student health file, of %89.2 don't keep the student's health registration forms who are sent to a doctor, of %48.6 have not school health control registration forms. As a result, we can say that the schools and their surroundings are not healthy enough to have a good education, and there is almost no precaution against accidents outside school or inside. In spite of all these disadvantages we urge that school health teams should be organized and the health screening of students be carried out seriously. Key words: School children, Primary school, school health, school environment, İsparta.
Collections