20. yüzyılın başında Kayseri`de eğitim
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
iiYÜKSEK LİSANS TEZ ÖZETİ20.YÜZYILIN BAŞLARINDA KAYSERİ'DE EĞİTİMSerhat KARADURMUŞİlköğretim Anabilim DalıAfyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler EnstitüsüHaziran 2006Danışman: Yard. Doç. Dr. Mustafa Murat ÖNTUĞ20. yüzyılın başlarında Kayseri'de Eğitim beş bölümde incelenmiştir. Bubölümlerden birincisi; sıbyan mektepleridir. Hemen hemen her mahallede, özellikle demescit ve cami etrafında açılan mekteplerdir. Diğer bir adı ile taş mekteplerdir. İkinciBölüm; Kayseri'de faaliyet gösteren medreseler. Medreseler bu dönemde Osmanlıdevletinin genelinde olduğu gibi Kayseri'de de işlevini yitirmeye başlamıştır. Üçüncübölüm ise; Rüşdiye, idadi ve sultanilerdir. Bu bölümde varlığını günümüzde de devamettiren, Kayseri Eğitim tarihi içersinde önemli bir yere sahip olan ?Kayseri İdadisi?üzerinde durulmuştur. İdadi olarak eğitim hayatına başlayan mektep, sultani arkasındanda lise olarak eğitim hayatına devam etmektedir. Dördüncü bölüm; Kayseri'deYabancılar tarafından kurulan okullar ile Gayrimüslimler tarafından kurulan okullar. Buokulların isimlerine, açılış tarihlerine, öğrenci sayılarına bakıldığı zaman, Müslümanlartarafından açılan okullara göre daha fazla olduğu görülür Kayseri'de açılan iki taneyabancı okul vardır. Bunların ikisi de Amerikalılar tarafından açılmıştır. Beşinci bölümise; Kayseri'de ki Kütüphanelerdir. Bunlardan en önemlisi ise Divan-ı Hümayun başkatibi Raşid Efendi tarafından açılan kütüphanedir. İçersinde bir çok yazma eserbulunduran kütüphane günümüzde Cami Kebir'in yanında hizmetine devam etmektedir. iiiABSTRACTEDUCATION IN KAYSERİ AT THE BEGINNING OF TWENTIETH CENTURYSerhat KARADURMUŞDepartment of Primary EducationAfyon Kocatepe University. Institute of Social SciencesJune 2006Advisor: Yard.Doç.Dr. Mustafa Murat ÖNTUĞAt the beginning of the twentieth century education system in Kayseri has beenstudied in five sections.The first of these sections is Sıbyan Mektepleri .They weresituated in almost every district especially around the mosques .These schools are alsocalled ?Taş Mektepleri? .The second section ; Schools (Medrese) in Kayseri duringOttoman Empire .In this period these schools lost their effect in Kayseri as well as in thewhole country. The third section is ; Rüştiye , Idadi and Sultani .In this section?Kayseri İdadisi? which survived up to now is highlighted. This school started itseducation life as Idadi and then became Sultani and finally continuing as a HighSchool. The fourth section explains the schools which are founded by Foreigners andschools founded by Non-Muslims .When we look at the numbers of students andestablishment dates of these schools we will see that they are more than MuslimSchools.There are two foreign schools in Kayseri .They were established by Americans.The fifth section is Libraries in Kayseri .The most important of these is the librarywhich was opened by the founder of Divan-ı Hümayun, Raşid Efendi .This Librarycontains a great number of handwriting articles and still on duty beside Cami Kebir.
Collections