Okul yöneticilerinin günlük mesailerinde yaptıkları işlere genel bir bakış
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada; okul yöneticilerinin çalışma zamanlarını nasıl düzenledikleri, budüzenlemenin hangi yönetsel ve eğitimsel etkinliklerde yoğunlaştığını belirlemekamaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Uşak ilinde görev yapmakta olan okul müdürleri,örneklemini ise Uşak ilinde görev yapmakta olan 20 okul müdürü oluşturmaktadır.Araştırmaya katılan okul müdürlerinin, zamanlarını hangi faaliyetlere harcadığınıbelirleyebilmek için kullanılan anket iki temel bölümden oluşmaktadır. lk bölüm açık uçlusoruları ve demografik bilgileri içermektedir. Bu sorularda müdürden ?zamanını en çok alanişleri`, ?yapmaktan en çok hoşlandıkları işleri?, ?yapmayı hiç sevmedikleri işleri?, ?ellerindeolsa değiştirmek isteyecekleri işleri? listelemeleri istenmiştir. kinci bölümde ise müdürebelirli günler ve saatlerde ne yaptığını rapor edebileceği bir çizelge verilmiş ve bu çizelgedebelirtilen zaman ve günde o anda ne yaptığını çizelgede ayrılan boşluğa doldurmalarıistenmiştir. Bu self-gözlem formu 20 müdür tarafından doldurulduğunda iki haftalık bir sureiçin dakikası dakikasına okullarda yapılmış faaliyetlerin bir dökümü elde edilmiştir.Bu faaliyetler önceden belirlenmiş yöneticilik faaliyet alanları kategorileriylekarşılaştırılarak müdürlerin ne tür işlerle uğraştıkları ve bunları nasıl algıladıklarıincelenmiştir. Okul müdürlerinin formlara işledikleri faaliyetler incelendiğinde bunların%72'lik bir bölümünün eğitim ve öğretimle doğrudan alakalı olmayan işlerden oluştuğu tespitedilmiştir. Müdürlere yöneltilen ?zamanınızı en çok alan işler? şeklindeki açık uçlu anketmaddesinden de benzer sonuç alınmıştır. Müdürlerin self-gözlem formları incelendiğinderesmi yazışmalar, denetim, para işleri, gibi bürokratik işlemlerin çok büyük bir yoğunluktaolduğu anlaşılmaktadır. Müdürlere yöneltilen ?yapmaktan haz duyduğunuz işler? ve?yapmaktan hoşlanmadığınız işler? anket sorularına verilen cevaplarşeklindekiincelendiğinde müdürlerin zevk almadıkları işlerle çok yoğun uğraşırken, yapmaktanhoşlandıkları işlere zaman ayıramadıkları tespit edilmiştir. Eğitim yönetimi ve Eğitim liderliğiliteratüründe yer alan pek çok davranış ve fonksiyonların müdürlerin günlük mesailerindehemen hiç yer almaması düşündürücüdür.Okullarda bürokratik ve rutin işlerin müdürün üzerindeki yükü, onların birer liderolma ve okulu yaşanılabilir bir öğrenme merkezine dönüştürme imkanlarını ellerindenalmaktadır. Son dönemlerde OYGEP çalışmalarında vurgulanan yöneticilikten liderliğedönüşme ve bir slogan haline gelen ?bir okul müdürü kadar okuldur? anlayışı göz önünealındığında okulların bu yapılanması devam ettikçe, müdürlerin okulları dönüştüremeyeceğiaşikardır. Okullarda bir idari sekreter kadrosunun oluşturulması bu yapıyı değiştirecektir. The purpose of this study is to examine how principals use their time during workhours and which administrative and instructional activities intensively performed by schooladministrators. The population of the study consists of all school principals working withinthe schools systems of the province of Usak. The sample of the study consists of 20principals. The instrument has two main sections. The first section consists of open-endedquestions related to the most time consuming activities, the most liked activities, the mostdisliked activities, and the activities that they most likely to change if possible. In the secondpart of the instrument, a series of fill in spread-sheet charts containing pre-determined datesand times was provided to the principals. Principals were asked to fill in the activity theyperform during the time and date specified in the form just after the activity carried out. Afteraggregating all data from 20 principals, a minute by minute activity report for a two weekperiod is formed.Activities were compared to a pre-determined list of possible administrative activitiesdrawn from leadership, administration literature and from legislative and legal literature.Findings show that principals spent an overwhelming portion of their time in activitiesunrelated to instructional and educational issues. Activities that have the highest frequenciesin the fill-in forms include official written correspondences, supervision of bureaucraticprocedures, and money related paper works. Principals frequently perform duties that they donot like. They find very little time for administrative and leadership roles they like to performthe most. In daily operation of schools, principals unable to exercise administrative andleadership functions that are the most frequently cited in educational leadership andadministration literature. The field and the theory have little in common.The latest initiatives such as OYGEP stresses that ?A school is ?the? school as good asits principal;? however in the light of such findings the role of school principals and their jobdescriptions will not let them to perform like a leader. A school secretary similar to theposition of a collage secretary may help.
Collections