İlköğretim 6. sınıf Türkçe ders kitaplarının kelime serveti bakımından değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türkçe ders kitapları, Türkçe öğretiminin en önemli gereçleri konumundadır. Bu kitapların Türkçe söz varlığını başarılı bir şekilde yansıtması ve öğrencilerin söz dağarcıklarını geliştirmeye ve zenginleştirmeye katkı sağlaması beklenir. Ancak kitapların yeterliliği sıkça tartışılan bir konudur.Bu çalışma, 2004 Türkçe dersi öğretim programına göre hazırlanan Özgün Yayınları 6. sınıf ders kitabında bulunan (öğrencilere sunulan) kelime servetini tespit etmek ve ders kitabının Türkçe Öğretim Programı'na uygunluğunu incelemek amacıyla yapıldı.Çalışmada ders kitabında bulunan metinler kelime serveti yönünden incelendi. Değerlendirmeler kavramlar üzerinde yapıldı. Bütün metinlerin ayrı ayrı değerlendirmesi yapıldı ve sonunda toplu olarak kitaptaki kavramlar sıralandı. Kelime ve öbeklerin kaçıncı anlamda kullanıldığı, özel isimler, deyimler, mecazlar, terimler toplam kavram sayısı, yinelenen kavram sayısı, çeşit olarak kullanılan kavram sayısı ve oranları tablolarla gösterildi.Elde edilen veriler ve bu veriler doğrultusunda ders kitabının değerlendirmesi yapıldı. Yapılan çalışma sonunda ders kitabının öğrencilerin kelime servetini artırma konusunda yeterli olup olmadığı tartışıldı.Anahtar Kelimeler: Sözcük, Kavram, Söz Varlığı, Söz Dağarcığı, Türkçe Ders Kitabı. Turkish lesson books are in the position of being the most important materials of Turkish education. These books are expected to reflect Turkish vocabulary successfully and contribute to development and enrichment of students? vocabulary. However, efficiency of the books is an issue discussed rather frequently.This study has been prepared to determine vocabulary in lesson book of the sixth class (submitted to the students) published by Ozgun Yayınlari perpared according to Turkish education program of 2004 and to examine conformity of the lesson book to Turkish Education Program.In this study, texts in the lesson book were examined in terms of vocabulary. The evaluations were made upon the concepts. All of the texts were evaluated separately and then the concepts in the book were listed collectively. Which literal meanings the words and phrases have, proper nouns, idioms, metaphors, terms, total concept number, repeated concept number, number of concept used in diverse and their rates were shown in tables.The lesson book was evaluated according to the data obtained. At the end of this study, it was discussed whether the lesson book is sufficient to increase vocabulary of students or not.Key Words: Word, Concept, Vocabulary, Vocabulary Development, Turkish Course Book.
Collections