Hedef maliyetleme ve Uşak ili battaniye üretim işletmelerinde uygulanabilirliği üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tekstil dünyada rekabetin en yoğun olarak yaşandığı sektörlerin başında gelmektedir. 1 Ocak 2005 tarihi itibari ile dünyada tekstil ve hazır giyim kotalarının kalkması ile birlikte Çin ürünlerinin dünya pazarlarını ele geçirmesi, özellikle ihracata yönelik üretim yapan tekstil firmalarının çok düşük kâr marjları ile çalışmaları sonucunu doğurmuştur. Diğer taraftan ihracata yönelik üretim yapan işletmelerin rekabet gücünü azaltan önemli bir başka faktör de 2002 yılından beri Türk Lirası'nın aşırı değer kazanmasıdır. Küreselleşen dünyada rekabet gücünü artırmanın en etkili yolu maliyetlerin iyi yönetilmesidir. Bu bağlamda 1960'lı yıllarda Japonya'da geliştirilen ve ilerleyen süreç içerisinde daha çok otomotiv sektöründe yaygın olarak kullanılan hedef maliyetleme yöntemi, tekstil işletmeleri için de rekabet gücünün artırılmasında etkili olabilecek özellikler taşımaktadır.Bu çalışmanın temel amacı; hedef maliyetleme yönteminin ülkemiz tekstil işletmeleri tarafından uygulanabilirlik düzeyi incelemektir. Bu amaca yönelik olarak öncelikle yöntemin başarısını etkileyen temel faktörler analiz edildikten sonra, bu faktörlerin ülkemizde faaliyet gösteren KOBİ'lerin genel özellikleri ile bir karşılaştırılması yapılarak, Uşak'ta faaliyet gösteren 52 adet battaniye işletmesi üzerinde yöntemin uygulanabilirliği bir anket çalışması ile test edilmeye çalışılmıştır. Textile is one of the sectors in which an intense competition takes place all around the world. With abolishment of quotas on textile and clothing on January 1, 2005 Chinese products claimed the world markets and it has forced textile firms to operate under very low profits margins. Another important factor undermining competitive power of exporting firms in Turkey has been appreciation of Turkish Lira since 2002. Costs have become more important in this environment in which firms could not claim control over their prices to some extent. In the struggle of the firms to increase their competitive power, managing costs has been the most efficient tool. In this context, target costing developed in Japan 1960?s and applied mostly in automotive industry seems to possess some features which will potentially chance competitive power of textile firms.This study arms to analyze applicability of target costing in Turkish textile firms. To this end, the main factors affecting the success level of the technique are analyzed and the features of the SME?s and these factors are compared. Using a survey on 52 blanket firms, the applicability of the technique is tested.
Collections