Tedarik zinciri yönetiminin AHP ile çözüm uygulaması: Analitik hiyerarşi süreci (AHP) ile otomotiv sektöründe yedek parça üreticisi seçimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tedarik Zinciri Yönetimi, ürünleri hammadde üretiminden son kullanıcıya kadar her aşamada kontrol etmeyi amaçlamaktadır. Otomotiv fabrikalarının üretim aşamasında her bir parçayı kendileri üretmeleri verimli değildir. Bu nedenle üretimde kullanılacak birçok malzeme diğer tedarikçilerden temin edilmelidir. Bundan dolayı tedarikçi olarak adlandırılan yedek parça üreticisinin seçimi önem kazanmaktadır. Bu çalışmada, otomotiv sektöründe çok önemli bir yere sahip olan yedek parça üreticileri arasından en uygun olanın seçimine ilişkin bir araştırma yapılmıştır. En uygun olan üreticinin seçimine karar verirken bazı kriterler belirlenmiştir. Bu amaçla, Türkiye'de otomotiv sektöründe önemli bir pazar payına sahip bir şirkette Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) kullanılarak örnek bir uygulama yapılmıştır. Örnek uygulama Excel yazılımı yardımıyla yapılmıştır. Uygulama içerisinde Analitik Hiyerarşi Prosesi için bir hesaplama oluşturularak yedek parça üreticisi seçimi kararlılığı ortaya konulmuştur. Yedek parça üreticisi seçiminde Analitik Hiyerarşi Prosesi kullanılarak sübjektif kriterler ile en iyi seçeneğin bulunmasına çalışılmıştır. Daha sonra sübjektif kriterler ve nesnel kriterler birlikte kullanıldı ve çıkan sonuca göre, sübjektif veriler ile nesnel verilerin Analitik Hiyerarşi Prosesi yöntemine göre birlikte kullanılmaması sonucuna ulaşılmıştır. Supply Chain Management aims to control the products at all stages from raw material production to the end user. It is not efficient for the automotive factories to produce each part themselves during the production phase. Therefore, many materials to be used in production must be obtained from other suppliers. For this reason, the selection of the spare part manufacturer, called the supplier, becomes important. In this study, a research was made on the selection of the most suitable one among the spare parts manufacturers, which have a very important place in the automotive sector. Some criteria were determined when deciding on the selection of the most suitable manufacturer. For this purpose, a sample application was made by using Analytical Hierarchy Process (AHP) in a company with a significant market share in the automotive sector in Turkey. The sample application was performed with the help of Excel software. In this application, a calculation for the Analytical Hierarchy Process was created and the stability of the selection of spare parts manufacturer was determined. In selection of spare parts manufacturer, Analytical Hierarchy Process (AHP) was used to find the best option with subjective criteria. Then, subjective and objective criteria were used together and it was concluded that subjective data and objective data could not use together according to AHP method.
Collections