Cami görevlilerinin müzik alanına ilişkin görüşleri (Niğde ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Müzik üzerine siyasetçiler, eğitimciler, edebiyatçılar, felsefeciler gibi birçok disiplinden fikir beyan edenler yanında din adamları da bulunmuş; hatta en çok merak edilenler arasında yer almışlardır. Din adamlarının `değer` açısından müziği nasıl ele aldıkları, müziğin bir eğitim öğretim aracı olarak hayatlarında nasıl yer edindiği, kısacası; sadece söylemlerinde değil, yaşantılarında da müziğin nasıl roller üstlendiği bu araştırmanın merkezindedir. Müzik işlevsel midir? Yoksa sadece bir eğlence aracı mı? Din eğitiminin bir `eğitsel` aracı mıdır? Yoksa `bireysel` sosyalleşme veya `grupsal` sosyalleştirmelerinde bir aracı mı? Din görevlileri içerisinde 'cami görevlilerine' (imam-hatip ve müezzinler), halkla en fazla ilişki içerisinde bulunan ve örnek olan kişiler olması nedeniyle büyük görevler düşmektedir. Cami görevlilerinin, dini bilgileriyle toplumu aydınlatan, rol model olan ve insanlar üzerinde çok boyutlu bir etki gücüne sahip kişiler oldukları düşünüldüğünde, müziğe olan bakış açıları, toplum ve müzik ilişkisi hakkındaki görüşleri, günlük ve iş hayatlarında müziğe ne kadar ve ne şekilde yer verdikleri merak konusu olmuş; hazırlanan bu çalışma ile birtakım sorulara cevaplar aranmıştır.Araştırmanın verileri; uzman görüşleri doğrultusunda hazırlanmış, Likert tipi anket formunda bulunan 28 soruyu cevaplamaya gönüllü 82 cami görevlisinin görüşleri alınarak toplanmıştır. Din ve müzik olgularının ilişkisel yönlerinin bir tür belirleyicisi olan cami görevlilerinin müziksel algılarının belirlenmesine yönelik durum tespitinin yapıldığı betimsel bir çalışmadır. Anket yöntemi ile verilerin elde edildiği bu çalışmada sorulara verilen cevaplar tablolaştırılarak yorumlanmış; bulgular ve öneriler ortaya konulmuştur. Cami görevlilerinin, toplum-müzik ilişkisi hakkındaki görüşlerinin saptanması, toplumu yönlendirmede önemli fonksiyonları olan din görevlilerinin müzik algılarının ortaya konulması, müzik bağlamında topluma nakledecekleri fikirlerin saptanmaları açısından da önem taşımaktadır.Araştırma sonucunda, cami görevlilerinin öğrenim gördükleri esnada müzik derslerini yeterli ölçüde almadıkları görüşünde oldukları; bu nedenle mesleklerinde müziği doğru ve yerinde kullanamadıkları, genel anlamda dini müzik formlarını bilmedikleri, enstrüman çalamadıkları ortaya çıkmıştır. İlahi topluluklara ve orkestralara üye olmadıkları, kurs, seminer ve çalıştaylara katılamadıkları ancak tüm bu yeterliliklere sahip olmak gerektiği görüşünde oldukları; sosyal anlamda ise yaşadıkları bölgenin müzik kültürünü ve şahsiyetlerini tanımadıkları, günümüz dini müzik akımlarını beğenmedikleri fakat doğru davranış ve düşünceleri kazandırmada müziğin etkin bir güç olduğunu bildikleri sonuçlarına ulaşılmıştır. There are the clergymen besides the ones from many disciplines such as politicians, educators, literati, and philosophers who have given an opinion on music; even they have ranked among the most being wondered ones. How they deal with music with regard to `value`, how music as a means of the education and training has gained ground in their lives, in short; what kind of roles music undertakes not only in their speeches but also in their livings are in the center of this study. Is music functional? Otherwise, is it just an entertainment means? Is it an `educational` means of religion education? Or else, is it a means of `individual` socialization or being socialized in `group`?Since 'the mosque officials' (sect leader – preacher – muezzin) among the clergymen have the most relationship with the public and are the pacemakers, some big duties fall to them. When being thought that the mosque officials enlighten the society with their religious knowledge, they are the role models; and they have a multi-dimensional effect on people, their viewpoints of music, their opinions on the relationship between the society and music, and how much and in what ways they allow music in their daily and professional lives are a matter of curiosity; with this study being prepared, the answers are sought for a number of questions.The research data is gathered by taking the opinions of 82 mosque officials who are willing to answer the 28 questions in the form of the Likert scale survey prepared in accordance with the experts' opinions. It is a descriptive study which is a kind of determinant of the associative aspects of the religion and music, and which determines the situation devoted to specifying the mosque officials' musical perceptions. In this study in which the data is obtained via the survey method, the answers given to the questions are commented by being tabulated; the findings and suggestions are put forth. Determining the mosque officials' opinions on the society-music relationship, putting forth the music perceptions of the clergymen who have important functions of canalizing the society have an importance from the point of determining the ideas in the context of music which are transferred to the society.In consequence of the study, these following conclusions are reached: The mosque officials have the opinion that they didn't sufficiently take their music lessons while they received the education; for this reason, they can't use music in their professions accurately and in place, they don't generally know the religious music forms, they can't play an instrument, they don't have aby memberships of hymn bands and orchestras, they can't attend any courses, seminars and workshops; however, they have the opinion that they need to have all these qualifications; socially they don't know the music culture and figures in the region where they live, they don't like the today's religious music movements, but they know that music is an effective might to adopt the right behaviors and thoughts.
Collections