Isparta ilinde engellilere yönelik hizmet veren kamu ve özel eğitim kurumlarında çalışan meslek gruplarında tükenmişlik düzeyi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Öğrencilerle doğrudan temasın yoğunluğuna bağlı olarak, özel eğitim öğretmenlerinin diğer öğretmenlere oranla tükenmişliği daha fazla yaşamaya yatkın oldukları bilinmektedir.Bu çalışmanın amacı Isparta ilinde engellilere yönelik hizmet veren kamu ve özel eğitim kurumlarında çalışan meslek gruplarında tükenmişlik düzeyinin belirlenmesidir.Kesitsel tipteki bu çalışmanın evrenini 2009 yılında Isparta ilinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı özel ve kamu eğitim kurumlarında görev yapan değişik meslek gruplarına mensup bireyler oluşturmaktadır. Evrenin %93.7'sine ulaşılmıştır (n:134). Araştırma grubunun verileri sosyo-demografik özelliklerini, meslek ve çalışma yaşamı ile ilgili durumlarını belirleyen araştırmacı tarafından hazırlanmış olan bir anket, Maslach Tükenmişlik Ölçeği ve Hackman İş Doyumu Ölçeği kullanılarak toplandı. Araştırmanın verileri SPSS 9.0 istatistik programı ile değerlendirildi. Verilerin analizinde; tanımlayıcı istatistikler, ki-kare, bağımsız iki grup ortalamaları t testi, varyans analizi, Pearson ve Spearman korelasyon testleri kullanıldı. İleri analizlerde lineer regresyon analizi yapıldı. İleri analizlerde, iş arkadaşlarından görülen desteğin, üstlerinden takdir görme durumunun, gelirinden memnun olma durumunun ve mesleğinin toplumda değerli görülmesi durumunun iş doyumunu artırıcı yönde ilişkili olduğu belirlendi. Bireyin kurumdaki diğer çalışanlarla ilişkisinin olumlu yönde değişmesi, `kişisel başarı'yı azaltıcı bir değişken olarak belirlendi. İleri yaş, mesleğini kendine uygun bulma, mesleğini tekrar seçme isteği ve mesleğinde ilerleme olasılığının duygusal tükenmeyi azalttığı yönünde bir ilişki belirlendi.Ülkemizde ve bölgemizde engellilere yönelik meslek elemanlarının açığını kapatmaya yönelik politikalar geliştirilmelidir. Engelli bireylerle çalışan meslek gruplarının çalışma hayatında daha uzun ve daha verimli çalışmalarını sağlamak için tükenmişliği azaltıcı, iş doyumunu artırıcı tedbirler alınmalıdır.Anahtar Kelimeler: Tükenmişlik, iş doyumu, engellilik It is known that special education teachers are more inclined to experience burnout syndrome than other teachers, depending on the intensity of direct contact with students. The aim of this study is to define burnout level of special education teachers who work in public and private educational institutions in province of Isparta.Individuals, working in private and public educational institutions in province of Isparta in 2009 constitute the scope of this cross-sectional study. 93.7%of the scope was negotiated (n:134). Research group?s data has been collected by means of a questionnaire prepared by the researcher and the questionnaire determined the socio-demographic characteristics and vocational status of the research group by using Maslach Burnout Inventory and Hackman's Job Satisfaction Scale. Research data was evaluated with SPSS 9.0 statistical program. Descriptive statistics, chi-square test, two independent groups, test, variance analysis, Pearson and Spearman correlation tests were used in analysis process of the data. For further analysis, linear regression analysis was employed. In these further analysis; support from colleagues, being appreciated by the directors, satisfaction with income and occupational status in the society were found out as job-satisfaction-increasing elements. Positive changes in relationships with other employees in the organization were defined as a personal-success-decreasing variable. Eld age, regarding one?s own as being appropriate for himself, desire to choose his job again and the possibility of occupational progressing were found out as emotional burnout reducing factors.Policies should be developed to close vocational gap for disabled people in our country and region. Some precautions should be taken to provide a longer and more efficient working life for professionals working with disabled people, thus preventing burnout and increasing job satisfaction.Keywords: Burnout, Job satisfaction, Disability
Collections