Türk basınında yer alan Milliyet ve Sabah gazetelerinde yayımlanan haber fotoğraflarında kötünün sunumu
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yaşantımızın her alanında ve her anında adeta bağımlılık düzeyinde teknolojiyi içselleştirdiğimiz bir dünyada yaşamaktayız. İnsanoğlunun önceleri bilinmeyen yerlere, toplumlara, ?ötekine? ilişkin merakı, günümüzde teknolojiyi üreten, kullanan ve tüketenler tarafından yaşamın farklı boyutlarında farklı biçimlerde ve konularda kullanılmaktadır. Bu konuların arasında en önde gelenlerinden biri de haberdir. Haber ile yaşam öylesine iç içe geçmiştir ki teknolojik gelişmeler bu ihtiyacı anında karşılayacak teknolojilere olan ihtiyacı hep gündemde tutmuştur. İletişim teknolojisi için devrim şeklinde nitelendirilebilecek olan yaşam ve haberi içiçe geçiren araçsal yapı, radyonun işitsel; gazetelerin yazınsal ve görsel; televizyonların işitsel-görsel ağırlıklı yapılarının ortadan kalkmasına ve oldukça küçük bir cihaz aracılığıyla bilginin-ihtiyacın, haberin-yaşamın, kısaca hayata ilişkin pek çok gerekliliklerin, her ortamda ?on-line? karşılanmasına olanak sağlayan bir araçsal yapının oluşturulmasına olanak sağlamıştır. Yaşamın interaktif olarak on-line biçimde yoğun bir kitle tarafından yaşandığı günümüzde, kimi zaman gerçekliğinin ispatı, kimi zaman gündemin belirlenmesi ya da değiştirilmesi, tercihlerin belirlenmesi kimi zaman da toplumsal yapıyı oluşturan bireylere iyi ile kötünün tanımlanması için görseller, gerek analog olarak gazete sayfalarında gerekse internet ortamındaki sanal gazete sayfalarında yoğun bir biçimde kullanılmaktadır. Görseller üzerinden yaşama sunulan yoğunluk fotoğrafa olan bağımlılığı her geçen gün arttırmakta ve görselliğin bir kültür olarak tüketilmesini sağlamakatdır. Bu görsel kültür içerisinde toplumun en çok ilgisini ve dikkatini çeken konular arasında kötü kavramı gelmektedir. Tasarlanıp, kurgulanmış bir gösterge olarak kötünün haber fotoğrafları aracılığıyla görselleşmesi ve topluma sunulması insan doğasında yer alan korkularının, sapkınlıkların, hastalıkların, fantazilerin adeta bir imgeye dönüşmesine yardım etmekte olduğu gibi; bilinçli bir rantın ve tüketimin oluşmasına da olanak sağlayabilmektedir. Bu bağlamda topluma sunulan görseller aracılığıyla kötünün kurgulanması için bilinçli profesyoneller gerekmektedir. Bu profesyoneller tarafından sunulanlar arasından neyin anlamının kötü neyin iyi olduğunu anlamak için de görsel okuryazarlığa yönelik bir ihtiyaç ortaya çıkmaktadır.Anahtar Kelimeler: Kötü, Kitle İletişim Araçları, Haber Fotoğrafı, Propaganda, İkna. We live in a world where we have internalized technology into every part of our lives almost to the extent of addiction. Human curiousity for faraway places, faraway communities, countries, in short, for the ?other? still remains as in the past but today in order to satisfy the sense of curiousity, novel instruments are used by people among which, news is the most significant one. Life and news are so intertwined that in order to meet this need, new and sophisticated technology is indispensable. Network of apparatus, which may rightly be named as a revolution in the communication technology and which has interwoven life and technology, has almost replaced the radio, newspapers and television, introducing to life new devices and means. This has come true thanks to a small device which makes it possible to meet many necessities in life on-line. Today, when we live life on-line, visuals are employed intensively either on newspaper pages or on the net sometimes in order to prove the truth, sometimes to set the agenda, sometimes to determine choices or at times to define the bad or the good on behalf of individuals constituting a community. Increasingly intensive use of visuals makes us more and more dependent on photographs and leads to the consumption of visuality as a culture. What attracts public interest the most in this visual culture is the concept of bad. Visualization and presentation to the public of the bad through news photographs not only turn those horrors, fantasies and deviancies into an image but also paves the way for a conscious consumption. Within this context, professionals are required for the bad to be fictionalized through visuals. To be able to distinguish between the bad and the good among the presented visuals, visual literacy is required.Key Words: The Bad, Means Of Mass Communication, News Photography, Propaganda, Persuasion.
Collections