Velázquez`in `Nedimeler` adlı yapıtının yenidenüretimi üzerine bir inceleme
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnsan daha hayvan olduğu evrede bile bir dili vardı. Gövdesinin o bütün yabancı, yoğun, acı veren duyuları, ruhunun o güçlü tutkuları çığlıklarla, seslenişlerle, yabansı, iyice belirmemiş seslerle doğrudan doğruya açıklanıyordu.D. G. HerderBir anlatım aracı olan dil, bir arada uyumlu bir biçimde işleyen göstergeler topluluğundan oluşmaktadır (toplumsal törenler, reklamcılık, yazılı sözlü basın, mimarlık düzenleri, siyasal rejimler, moda, töreler, inanışlar, resim, müzik, tiyatro, sinema, edebiyat vb.). Bir başka deyişle dil bir göstergeler dizgesidir ve göstergelerin dizgeleşmesi ile anlamlı bir yapı oluşur. Bu anlamlı yapının yazınsal alanda karşılığı metindir. Her anlamlı kılgının Roland Barthes ile birlikte bir metine indirgenmesinin ardından resim, müzik, tiyatro, dans gibi diğer sanatsal biçimler de birer metin olarak değerlendirilmiştir. Bu nedenle yazın dışındaki diğer sanatsal biçimlerden de birer metin olarak söz edilmesinin ardından metinlerarasılığın verilerinden/kavramlarından yararlanmak bir gereksinim olarak ortaya çıkmıştır.Bu doğrultuda çalışmanın birinci bölümünde metinlerarasılık kavramının resim sanatındaki karşılığı olan resimlerarasılık yöntemine örnekler üzerinden bakılmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde ise Velázquez'in ?Nedimeler? (Las Méninas) adlı yapıtının diğer sanatçılar tarafından resmedilen örnekleri resimlerarasılık bağlamında irdelenmeye çalışılmıştır. Daha sonra tez kapsamında üretilen çalışmalar yenidenüretim yöntemine uygun bir biçimde çözümlenmeye çalışılmıştır.Anahtar Kelimeler: Metinlerarasılık, Yenidenüretim, Velázquez, Las Méninas (Nedimeler). While still an animal man already has a language. All violent, those which cause him pain, and all strong passions of his soul express themselves directly in screams, in sounds, in wild inarticulate tonesD. G. HerderLanguage, a means of declaration rather than expression, consists of an assembly of indicators functioning responsively all together (public ceremonies, advertising, printed media, spoken media, architectural schemes, political regimes, fashion, morals, beliefs, art, music, theatre, cinema, literature, etc). In other words, language is a whole of codes and once indicators have been encoded, a meaningful structure forms. In literary sense, the structure of this meaning corresponds to text. Thanks to Roland Barthes, after each meaningful practice has been reduced to a text, it has been possible to regard the meaningful structures outside the text as text as well and the other artistic forms (art, music, theatre, dance, etc) has been able to be reduced to a text. Therefore, while referring to the other artistic forms as text, it is a must to make use of the intertextual data / concepts.Accordingly, in the first part of the study, interpicturality has been defined based on the concept of intertextuality and these definitions have been exemplified in artistic forms. In the second part of the study, examples of Velázquez's ?The Maids of Honour? (Las Méninas) which had been depicted by many artists are tried to examine in the context of interpicturality. Then, studies have produced in the scope of thesis tried to analyze in accordance with the reproduction method.Key words: Intertextuality, Reproduction, Velázquez, Las Méninas.
Collections