Afiş tasarımında alıntısallık sürecinin işleyişi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Gelişen ve değişen teknolojik yapıdaki aktörlerin farklılaşmasına karşın toplumsal hayatın vazgeçilmez bir tanıtım aracı olma özelliğini koruyan afiş; hem etkili bir iletişim aracı, hem de sanatsal bir anlatım biçimi şeklinde yaşamın içinde bir üretim ve tüketim yöntemi olarak yer almış; günümüzde de teknolojinin sınırsız olanaklarıyla `görece` tüm zamanların en yüksek popüleritisine kavuşmuş bulunmaktadır. Afiş tasarımı, tıpkı dil bilimde olduğu gibi bir göstergeler dizgesidir. Konumuz bağlamında postmodern süreçte dilbilim, metinlerarasılık; afiş tasarımı ise göstergelerarasılık üzerinden tanımlanmıştır. Dolayısıyla çağdaş kuramlar ışığında bir tasarım sürecinin rastlantısal bir işlem olmaktan öte, tasarımın belirli bir bilgi birikimi gerektiren bilinçli bir seçim olduğu, dolayısıyla 'bildirinin' bu seçime göre oluşturulup alıcıya sunulduğu vurgulanmaktır. Bu doğrultuda çalışma kapsamında metinlerarasılığın verileri göstergelerarasılığa uyarlanarak afiş tasarımı bağlamında kullanılmış ve afiş tasarım süreci alıntılama yöntemleri çerçevesinde incelenmiştir.Grafik tasarım genelinde, afiş tasarım özelinde yapılan çalışmalar incelendiğinde, göstergelerarasılık bağlamında afiş tasarımına ilişkin akademik çalışmaların eksikliği göze çarpmaktadır. Dolayısıyla seçilen konunun oldukça özgün olduğu düşüncesi doğrultusunda; alanda farklı bir bakış açısı yaratmak ve gelecekte yapılacak olan çalışmalara kaynak olabilecek farklı bir akademik çalışmanın ortaya koyulması hedeflenmiştir. Tezin başlangıcından itibaren yerel ve evrensel boyuttaki kaynak araştırmalarında ulaşılabilen kaynakların sınırlı olması bu alandaki eksikliğin bir diğer önemli belirleyicidir. Bu çalışma kapsamında öncelikli amaç, afiş tasarım sürecinde değişik kültürel unsurların şu ya da bu biçimde kullanıma sokulduklarını ortaya koymaktır. Bir diğer amaç ise tasarımın bilinçli bir seçim olduğunun altını çizmektir.Anahtar Kelimeler: AfiĢ, Arketip, Metinlerarasılık, Göstergelerarasılık,AfiĢlerarasılık, Alıntılama, Alıntı, PastiĢ, Parodi, Basmakalıp,AnıĢtırma. Although technology have developed and tools used in public promotions have changed, poster, which still remains to be an indispensable tool of promotion, is an effective and artistic communication tool.Today, poster has the highest relative popularity ever thanks to the myriad opportunities provided by technology.Poster design is a semiotic system just as in linguistics. Within the context of our subject, linguistics is defined through intertextuality while poster is defined through intersemioticism. In the light of modern theories, design process may be said to be a conscious choice, rather than an accidental and unconscious process and requires experience. A poster is created and presented to the public in accordance with this principle. Accordingly, principles of intertextuality have been adjusted to intersemioticism and used within the context of poster design and poster design process is discussed through the principles of quotation.When studies done on poster design are examined in the light of graphic and poster design, it is revealed that academic studies on poster design are inadequate when looked in terms of intersemioticism. Thus, the subject of the thesis is intended to be different and new and that way, it is expected to provide a different viewpoint in graphic design and may be referred to as a source in the future. The fact that both universal and national sources available in this subject are limited is an important indicator that sources and studies in this area are inadequate.The primary aim here is to present that various cultural elements are employed in the process of poster design one way or another. Another aim is to emphasize that design is a conscious choice.Key Words: Poster, Archetype, Intertextuality, Intersemioticism, Interposterism Quotation, Quote, Pastiche, Parody, Cliche, Allusion.
Collections