Siyah ve kırmızı figürlü seramik eserlerde (M.Ö. 6. - 4. yy.) tiyatro sahnelerinin resimsel etkisinin seramik yüzeylere aktarımı ve hareket duygusu
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Varoluşundan itibaren toprakla iç içe yaşayan insanoğlu, günlük hayattaki ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik seramik üretimlerinin yanı sıra sanat değeri yüksek eserler de meydana getirmiştir. Milattan önce Yunan vazo resim sanatının en önemli stillerinden olan, detaylandırmaları kazıma tekniği ya da fırça darbeleriyle oluşturulmuş, siyah ve kırmızı figürlü seramik eserler üzerine çeşitli sahneler betimlenmiştir.Araştırmada, siyah ve kırmızı figürlü seramiklerin üzerlerine işlenen tiyatral sahneler incelenmeye çalışılmıştır. Bu inceleme; M.Ö. 6. ve M.Ö. 4. yüzyıl çömlekçilerinin çeşitli seramikler üzerine betimledikleri Dionysos şenlikleri üzerinden yapılmıştır. Yunan vazo ressamları, mitolojiden ve günlük hayattan pek çok konuyu resmettikleri gibi tiyatro sanatıyla ilgili de resimler yapmışlardır. İnsanı konu edinen ve değer ölçülerini izleyiciden alan bir eylem sanatı olan tiyatronun; Dionysos adına yapılan dinsel törenlere dayandığı bilinmektedir.Siyah ve kırmızı figürlü seramikler üzerindeki resimler o kadar detaylıdır ki, dönemin tiyatro oyunlarını resimli bir roman gibi izlemek mümkün olmaktadır. Bu düşünceden yola çıkılarak, resimsel anlatımda gizli kalan hareketlilik vurgulanmaya çalışılmıştır.Burada amaçlanan, bu sahnelerin ışığında, dönemin tiyatro oyunlarına bakışı ve bunu seramik üzerine resimsel yansıtmalarındaki hareket duygusu hakkında bilgi vermektir. Araştırmalarla elde edilen sonuçlar, resim ve seramik uygulamalarda, belirlenen bir konu akışıyla yorumlanarak sunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Siyah Figür, Kırmızı Figür, Sanat, Tiyatro, Mitoloji From the beginning of existence, human beings have interpenetrated with land and they have not only produced product for meeting daily needs but also have made high artistic ceramic production. One of the most important styles of Greek vase painting, engraving or annotations created with brush strockes, black and red figure ceramic works on the various scenes were depicted.In the study, black and red figure ceramic committed on them has been tried to being studied in theatrical scenes. This observation;has been made from the pottery which they have portrayed a variety of festivals of Dionysus in BC 6 and BC 4 centruies. Greek vase painters,in addition they portrayed many aspects of daily life and mythology also they portrayed the art of theater pictures .Theatre, its human came into picture and taken its criterion values by audiences, is known which was made in the name of Dionysus based on religious ceremony.Black and red-figure pottery on the pictures are so detailed,that it was possible to watch the period drama just likean illustrated novel. Starting from this idea,it was emphasised that,the mobility of remained secret in the pictorial narrative.Intended here in the light of this stage that the period for theatrical pictorial view and reflect on it in ceramic to give information about a sense of movement. The results obtained from studies, pictures and ceramic applications, are presented and discussed with the flow of a specific subject.Key Words: Black Fıgure, Red Fıgure, Art, Theatre, Mythology
Collections