Osmanlı minyatür sanatında Nakkaş Levni`nin saray ve halk tiplemeleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Minyatür; yapıldıkları dönemin sanat anlayışını yansıtan ve genellikle iki boyutlu, perspektifsiz olarak kitap metinlerini bezemek ve konuyu açıklamak amacıyla yapılmış küçük boyutlu tasvir resimleridir.Geleneksel Türk sanatlarında el yazması, kitap süsleme ve konuyu açıklamak için sulu boya, altın gibi malzemelerle kâğıt, deri, fildişi, kemik üzerine yapılan metni açıklayıcı nitelikteki resimlere minyatür denilmektedir. Türk resim sanatının bir türü olarak karşımıza çıkan minyatür resim sanatı Asya kökenli olup, İslam dünyasında güçlü saray çevrelerinde gelişerek 19. yüzyıla kadar devam ettiği görülmektedir.Osmanlı imparatorluğu döneminde aktif olarak kullanılmasından dolayı Geleneksel Türk sanatı olarak önemli bir yere sahiptir. 11. yüzyıldan sonra Türklerin eline geçen, Anadolu'da, önceleri Selçuklu emirleri, sonrasında ise Osmanlı padişahlarının koruyuculuğunda gelişmiş olan minyatür resim sanatı Osmanlı dönemi sanatında önemli bir yere sahiptir.Türk minyatür resim sanatında bir dönüm noktasını ortaya koymuş olan Levni, Lale devrinde Osmanlı minyatür sanatına derinlik ve perspektifi sokan sanatçı olarak karşımıza çıkmaktadır. Levni minyatür resimde geleneksel anlayışın dışına çıkmış, kendine özgü biçim geliştirmiştir. 19. Yüzyılın başlarında ise yenilenme hareketleriyle birlikte minyatür resim sanatında batı resim sanatının etkileri görülmeye başlanmıştır. A miniature is a small-scale depiction paintings, which was created without perspective to decorate the texts and to illustrate the scene. Besides, they are mostly two-dimensional and reflecting the understanding of art of its age. In the traditional Turkish art of painting, a miniature ranges from handwriting to book decoration and to paintings which was composed on bones, tusks, leather and paper by using materials such as gold and watercolor to describe the text. Miniatures, as a form of Turkish art of painting, originated from Asia and thanks to the powerful Islamic palace continued to develop until the 19th century. It has a significant role in the traditional Turkish art of painting since it was used actively during the Ottoman Empire. Turkish miniatures flourished under the Seljuk and the Ottoman rule in Anatolia, which was conquered after the 11th century. Levni, who made a turning point in Turkish art of miniatures, introduced perspective in the Ottoman miniature during the Tulip period. Instead of following the former artists, Levni created his own style and introduced original novelties. At the very beginning of the 19th century, during the `the westernization` or `the renovation` period, the influences of the Western art started to appear in Turkish miniature paintings.
Collections