Show simple item record

dc.contributor.advisorDemirer, Veysel
dc.contributor.authorSak, Nurcan
dc.date.accessioned2020-12-10T11:52:43Z
dc.date.available2020-12-10T11:52:43Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/268577
dc.description.abstractBilgi toplumuna geçiş sürecinde bilginin üretilmesi, paylaşılması, elde edilmesinde kullanılan yöntemler değişmektedir. Bu değişimle birlikte bilişim teknolojileri eğitim ortamlarında daha fazla kullanılmaya başlanmıştır. Bilişim teknolojileri (BT) eğitiminin etkili olabilmesi için, dersin eğitim programının değişen bilim ve teknolojiye uyumlu bir şekilde yenilenmesi gerekmektedir. BT eğitim programının yenilenmesi ve geliştirilmesinde program değerlendirme çalışmaları büyük bir öneme sahiptir. Bu nedenle bu araştırmada Bilişim Teknolojileri ve Yazılım (BTY) dersi öğretim programının ortaokullarda görev yapan Bilişim Teknolojileri öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda daha kapsamlı araştırma olanağı sunan nitel araştırma tekniklerinden Delphi tekniği kullanılmıştır. 2015-2016 eğitim-öğretim yılında BTY dersinin öğretim programı ile ilgili olarak 13 Bilişim Teknolojileri öğretmeninin görüşleri alınmıştır. Delphi tekniğinin amacı uzmanların araştırma konusuyla ilgili görüşlerinde uzlaşmaya varmalarını sağlamaktır. Üç oturumdan oluşan araştırmada bir uzlaşma ölçütü belirlenerek bu ölçütü sağlayamayan maddeler anketten çıkarılmıştır. Bu çalışmada uzlaşma yüzdesi (toplamda Katılıyorum-4 ve Kesinlikle Katılıyorum-5 maddelerinin oranı) %80, çeyreklik açıklığı değeri ve standart sapması 1 ve altı olan maddelerde uzlaşma sağlandığı kabul edilmiştir. Üçüncü Delphi oturumundan sonra belirlenen uzlaşma ölçütünü sağlayamayan maddeler elenerek görüş birliğine varılan maddeler belirlenmiş ve öğretmenler bilgilendirilerek araştırma tamamlanmıştır. Araştırma 7 tema ve 93 madde ile başlamıştır. Ayrıca süreçte yeni bir madde eklenmiş ve üzerinde uzlaşılmıştır. 12 madde üzerinde ise uzlaşma sağlanamadığından araştırmanın sonunda toplamda 82 madde üzerinde görüş birliğine varılmıştır. Bu çalışma ile BTY dersi öğretim programı değerlendirilerek programın mevcut durumunun ortaya konulması sağlanmaktadır. Bu sayede en son 2012 yılında güncellenen BTY dersi öğretim programının geliştirilmesine ve güncellenmesine katkı sağlanacağı düşünülmektedir. Anahtar Kelimeler: Bilişim teknolojileri ve yazılım, öğretim programı değerlendirme, Delphi tekniği
dc.description.abstractOn the verge of transition to information society, the methods used to produce, share, and acquire information are changing. In line with this changing, information technology has begun to be used more in educational settings. In order for information technology (IT) education to be effective, the curriculum needs to be renewed in accordance with the changing science and technology. The evaluation of curriculum is of great importance for the renewal and improvement of the IT curriculum. For this reason, it was aimed to evaluate the curriculum of the Information Technologies and Software (ITS) course in accordance with the opinions of the IT teachers working in secondary schools. In this respect, Delphi technique was used as the qualitative research technique that provides more comprehensive research opportunities. Regarding the curriculum of ITS course in the 2015-2016 academic year, opinions of 13 IT teachers were taken. Delphi technique aims to ensure that experts reach a consensus regarding their opinion on the research topic. A consensus criterion was determined in the three-session survey, and the items that did not meet this criterion were removed from the questionnaire. In this study, it was assumed that the consensus was achieved when the interquartile range value and standard deviation were below 1, and the consensus percentage exceeds 80% (the total rate of 4-Agree, and 5-Strongly agree options). After the third Delphi session, the items that did not meet the consensus criteria were eliminated, and the items that lead to consensus were determined, and the research was completed after informing the teachers. The research started with 7 themes and 93 items. In addition, a new item was added and agreed upon in the process. Since there was no consensus over 12 items, a total of 82 items were agreed upon at the end of the research. This study evaluates the ITS course curriculum and reveals the present status of the program. In this way, it is believed that this study will contribute to the preparation and updating of the ITS course, which has been updated most recently in 2012.Keywords: Information technologies and software, curriculum evaluation, Delphi techniqueen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectBilim ve Teknolojitr_TR
dc.subjectScience and Technologyen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleBilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi: Bir Delphi çalışması
dc.title.alternativeEvaluation of the information technology and programming course curriculum by teachers' opinions: A Delphi study
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentBilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmCurriculum
dc.subject.ytmTeacher opinions
dc.subject.ytmDelphi technique
dc.subject.ytmProgram evaluation
dc.subject.ytmCurriculum
dc.subject.ytmInformation technology and software course
dc.subject.ytmInformation technology
dc.identifier.yokid10147119
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universitySÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid460507
dc.description.pages141
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess