Miyokard infarktüsü (Mİ) geçiren bireylere uygulanan eğitim programının kardiyak risk faktörleri ve yaşam kalitesi üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
yokard İnfarktüsü (MI) Geçiren Bireylere Uygulanan Eğitim ProgramınınKardiyak Risk Faktörleri ve Yaşam Kalitesi Üzerine EtkisiAmaç: Bu araştırma Miyokard İnfarktüsü (MI) geçiren bireylere uygulananeğitim programının kardiyak risk faktörleri ve yaşam kalitesi üzerine etkisiniincelemek amacıyla yapılmıştır.Materyal-Metot: Araştırmanın örneklemini Eylül 2012-Mart 2013 tarihleriarasında Isparta Devlet Hastanesi kardiyoloji polikliniklerine tedavi ya da kontroliçin başvuran, olasılıksız-rastgele örneklem tekniği ile seçilen 35 hastaoluşturmuştur.Araştırmada veri toplama aracı olarak, `Hasta Bilgi Formu`, `Miyokardİnfarktüsü Boyutsal Değerlendirme Ölçeği-MİBDÖ`, `Kısa Form 36-Yaşam KalitesiÖlçeği` kullanılmıştır. Verilen eğitim sonrası dört hafta sonra hasta bilgi formu veölçekler tekrar uygulanmıştır. Araştırma sonunda elde edilen veriler, tanımlayıcı vekarşılaştırma istatistikleri kullanılarak değerlendirilmiştir. Tanımlayıcı özelliklerdeyüzdelik, ortalama, standart sapma kullanılırken, karşılaştırma istatistiklerindeparametrik ve non-parametrik testler kullanılmıştır. Veriler PASW 20 (SPSS/IBM,Chicago, IL, USA) kullanılarak analiz edilmiştir. İstatistik değerlendirmelerdep<0,05 değeri anlamlı olarak kabul edilmiştir.Bulgular: Araştırmaya katılan bireylerin yaş ortalaması 58±09, % 77,1'sierkek, % 57,1 'inin ilköğretim mezunu, % 62,9'u emekli ve tamamının sağlıkgüvencesi vardır. Araştırma sonuçlarına göre hastaların eğitim sonrası, sağlıklıbeslenme ve fiziksel aktivite/egzersiz alışkanlıkları, kilo kontrolü ve BKİ ve belçevresi değerlerinde anlamlı iyileşme saptanmıştır (p<0,05). Kısa Form 36 yaşamkalitesi ölçeği `sosyal fonksiyon` dışındaki tüm alt boyut puan ortalamalarındaiyileşme gözlenmiş, `fiziksel rol güçlüğü`, `genel sağlık`, `emosyonel rol güçlüğü`ve `mental sağlık` puan ortalamalarının anlamlı düzeyde arttığı tespit edilmiştir(p<0,05). MİBDÖ ölçeğinin tüm alt boyutlar puan ortalamalarında eğitim sonrasındaeğitim öncesine göre iyileşme gözlenmiş, `fiziksel sağlık` alt boyut puanortalamasının eğitim sonrasında eğitim öncesine göre anlamlı düzeyde arttığı tespitedilmiştir (p<0.05).Sonuç: Miyokard İnfarktüsü (MI) geçiren bireylere gereksinimleridoğrultusunda uygulanan eğitim programının, kardiyak risk faktörlerininyönetiminde ve yaşam kalitelerinde iyileşmeyi olumlu yönde etkilediğibelirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Miyokard İnfarktüsü, Eğitim, Kardiyak Risk Faktörleri, YaşamKalitesi. SUMMARYThe Effect of the Training Program On Cardiac Risk Factors and Quality ofLife for Individuals Undergoing Myocardial Infarction (MI)Objective: This research was conducted to examine the impact of the trainingprogram on cardiac risk factors and quality of life for individuals who have sufferedmyocardial infarction (MI).Material and Method: 35 patients who applied to the Isparta State HospitalCardiology Clinics between September 2012 and March 2013 for treatment orcontrol were selected with the non-probability-random sampling technique.In this study, `Patient Information Form`, `Myocardial InfarctionDimensional Evaluation Scale (MIDAS)`, `Short Form 36-SF 36 - life quality scale`were used as data collection tool. Four weeks after the training, Patient InformationForm and the related scales were applied again. The data obtained at the end of thestudy were evaluated through descriptive and comparison statistics. Descriptiveproperties were used for percentages, mean and standard deviation and parametricand non-parametric tests were used for comparison statistics. Data were analysedusing PASW 20 (SPSS/IBM, Chicago, IL, USA). P<0.05 was considered significantin statistical analysis.Findings and Discussion: The mean age of the participants was 58 ± 09,77.1% were male, 57.1% were primary school Fgraduates, 62.9% were retired and allhad health insurance. According to the results of the study, healthy eating andphysical activity/exercise habits, weight control and BMI and waist circumferencevalues were significantly improved after the study (p<0.05). SF-36 quality of lifescale improvement was observed in all subscales scores except `social function`,`physical role difficulties`, `general health`, `emotional disability` and `mentalhealth` scores were significantly increased (p<0.05). In all sub-dimensions of theMidas scale, improvement was observed after the education period, and the `physicalhealth` subscale score was increased significantly before the education period(p<0.05).Conclusion: It was determined that the education program applied inaccordance with the requirements of individuals with myocardial infarction (MI) hada positive effect on the improvement of quality of life and management of cardiacrisk factors.
Collections