İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimlerinin değerlendirilmesi (Göller yöresi örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, nicel araştırma desenlerinden tarama modelinde betimsel bir araştırmadır. Çalışmanın amacı İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimlerinin belirlenmesi ve değerlendirilmesidir. Çalışma, 2011-2012 Öğretim yılında Isparta, Burdur ve Antalya illeri ilköğretim okullarında görev yapan Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerini kapsamaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen Yansıtıcı Düşünme Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. 2011-2012 öğretim yılında Isparta, Burdur ve Antalyada görev yapan, 347 ilköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenine ölçek uygulanarak araştırma verileri toplanmıştır.Çalışmada verilerin işlenmesinde öncelikle öğretmenlerin kişisel özelliklerine ilişkin elde edilen veriler frekans ve yüzde alma teknikleri ile analiz edilmiştir. Sonra ilköğretim DKAB öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimleriyle ilgili bulgular yorumlanmıştır. Bununla birlikte araştırmaya katılan ilköğretim DKAB öğretmenlerinin demografik özellikleri ile yansıtıcı düşünme eğilimleri arasında yapılan analizlerde, aritmetik ortalama, grupların özelliklerine göre seçilen t-testi, Mann- Whitney U testi, tek/çift yönlü varyans analizi (ANOVA), Lsd Post-hoc çoklu karşılaştırma ve Kruskal Wallis H tekniği kullanılarak elde edilen bulgular değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda ilköğretim DKAB öğretmenlerinin genel olarak yansıtıcı düşünme eğilimlerinin yüksek olduğu görülmüştür. İlköğretim DKAB öğretmenleri Yansıtıcı Düşünme Ölçeğini oluşturan boyutlara göre değerlendirildiğinde ise, öğretmenlerin en yüksek İçtenlik ve Açık Fikirlilik boyutunda, en düşük ise ?Etkin Öğretim ve Değerlendirme boyutunda yansıtıcı düşünme eğilimine sahip oldukları görülmüştür. Çalışmanın, yansıtıcı düşünme konusunda alanda yapılmış ilk araştırma olması yönüyle bazı eksiklikleri olmakla birlikte, din eğitim ve öğretimi etkinliklerine ciddi katkı sağlayabileceği düşünülmektedir. Betimsel nitelikteki bu çalışmanın yansıtıcı düşünme becerisinin akademik başarıya, öğretimin verimliliğine ve meslekî gelişime etkisini konu edinen diğer deneysel çalışmalarla desteklenmesi gerekir. Başka bir ifade ile alan yeni teorik ve uygulamalı çalışmaların yapılmasına açıktır. This study is a descriptive research in the model of screening out of quantitative research patterns. The aim of the study is to determinate and evaluate reflective thinking tendencies of the teachers of Primary Education Religious Culture and Moral Knowledge. Target population of the study is composed of the teachers of Religious Culture and Moral Knowledge working at Primary Education Schools in Isparta, Burdur and Antalya during 2011-12 School Year. In the study, `Reflective Thinking Scale and ?Personal Data Form developed by the researcher as data collection tool have been used. Research data have been collected by applying scale to the teachers of Primary Education Religious Culture and Moral Knowledge working in Isparta, Burdur and Antalya in 2012-12 School Year.In the study, firstly, some data obtained related to the demographical features of the teachers have been analyzed through frequency and percentage techniques. However, in analyses made between demographical features of the teachers of Primary Education Religious Culture and Moral Knowledge taking part in the research and reflective thinking skills, the findings obtained by using arithmetic mean, t-test chosen according to the features of the groups, Mann-Whitney U test, single/double sided variance analysis (ANOVA), Lsd Post-hoc multiple comparison and Kruskal Wallis H technique have been interpreted.As a result of the study, it has been observed that the teachers of Primary Education Religious Culture and Moral Knowledge have had higher tendencies of reflective thinking in general. As for the teachers of Primary Education Religious Culture and Moral Knowledge have been evaluated according to the dimensions forming `Reflective Thinking Scale, it has been seen that the teachers have had reflective thinking tendencies the highest at Sincerity and Broadmindedness dimension, and the lowest at Active Teaching and Evaluation. It has been thought that this study would support events of Religious Teaching and Learning as it is the first research made in this field although gaps. In addition to the study in descriptive quality, the making of some experimental studies searching for the effect of reflective thinking skill to academic success, productivity of teaching and vocational development in the field of Religious Teaching has been suggested. In other words, field of Religious Teaching open to made from the theoretical and pratical studies on this subject.
Collections