Nullipar gebelere verilen doğuma hazırlık eğitiminin doğum öz yeterliliğine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma; nullipar gebelere verilen doğuma hazırlık eğitiminin, gebelerin doğum öz yeterlilik algılarına olan etkisini belirlemek amacıyla yürütülmüştür. Ön test-son test tasarımlı yarı deneysel olarak planlanan çalışma, bir kamu hastanesinin gebe izlem polikliniğine başvuran 64 nullipar gebe ile yürütüldü. Gebeler randomize olarak iki gruba ayrıldı. Deney grubu gebelere haftada 2 saat olmak üzere 4 hafta süren doğuma hazırlık eğitimi verildi, kontrol grubu gebelere herhangi bir uygulama yapılmadı. Değerlendirmeler iki aşamada (eğitim öncesi ve sonrası 2. ayda) yapıldı. Verilerin toplanmasında `Kişisel Bilgi Formu` ve `Doğum Eyleminde Öz-yeterlilik Ölçeği` ve `Görsel Analog Skala` kullanıldı. Deney ve kontrol grubundaki gebelerin sosyo-demografik özellikleri arasında istatiksel açıdan anlamlı farklılık olmadığı saptandı. Deney ve kontrol grubu gebelerin ilk değerlendirmede doğum eyleminde öz yeterlilik ölçeği toplam puan ortalaması arasında anlamlı fark saptanmazken, son değerlendirmede deney grubu gebelerin ölçek puan ortalamalarının anlamlı olarak daha yüksek olduğu belirlendi. Deney grubu gebelerin ilk değerlendirmede sezaryen doğum tercih etme yüzdesi %59,4 iken, eğitim sonrası %28,1'e düştüğü, kontrol grubunda ise, sezaryan doğum tercih etme oranı %34,6'dan %53.1'e anlamlı olarak yükseldiği belirlendi. Sonuç olarak doğuma hazırlık eğitiminin gebelerin doğum eyleminde öz-yeterlilik algısını geliştirdiği ve sezaryan doğum tercihlerini azalttığı söylenebilir. The aim of this study was to determine the effect of childbirth preparation training given to nulliparous pregnant women in birth self-efficacy perceptions. The experimentally planned study with pre-test and post-test design was carried out with 64 nulliparous pregnant women who applied to the pregnant outpatient clinic of a public hospital. Pregnant women were randomly divided into two groups. Pregnant women in the experimental group were given birth preparation training for 4 weeks, 2 hours per week, and no application was made to the control group pregnant women. Evaluations were made in two stages (before and after 2 months of training). `Personal Information Form`, `SelfEfficacy Scale for Labor`and Visual Analogue Scale` were used to collect the data. There was no statistically significant difference between the socio-demographic characteristics of the pregnant women in the experimental and control groups. In the first evaluation of the experimental and control group pregnant women, no significant difference was found between the mean total score of self-efficacy scale in labor, while in the last evaluation it was determined that the scale mean scores of the experimental group pregnant women were significantly higher. In the first evaluation of the pregnant women in the experimental group, the rate of preferring cesarean delivery, after the training decreased from 59.1% to 28.1, in the control group, cesarean delivery preference rate increased from 34.6% to 53.1%. Conclusion: It can be said that childbirth preparation training improves the perception of selfefficacy in labor and decreases cesarean delivery preferences.
Collections