Üniversite öğrencilerinin aleksitimi düzeylerinin, otomatik düşünce sıklığı ve belirti yorumlama düzeyleri ile ilişkisinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırma üniversite öğrencilerinin aleksitimi düzeylerinin, otomatik düşünce sıklığı ve belirti yorumlama düzeyleri ile ilişkisinin değerlendirilmesi amacı ile tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırmanın örnekleminini 2018-2019 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde bir üniversitede öğrenim gören Hemşirelik Fakültesi dördüncü sınıf, Tıp Fakültesi altıncı sınıf ve Sağlık Meslek Yüksekokulu ikinci sınıf öğrenciler oluşturmuş ve her bir okul için 100 öğrenci olmak üzere toplam 300 öğrenci ile çalışma yürütülmüştür. Çalışmanın verileri ''Veri Toplama Formu'', ''Toronto Aleksitimi Ölçeği–20 (TAÖ-20)'', ''Otomatik Düşünceler Ölçeği (ODÖ)''ve ''Belirti Yorumlama Ölçeği (BYÖ)'' kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, IBM SPSS (Sosyal Bilimler İçin İstatistik Paket Programı) versiyon 24.0 (IBM Corporation, Armonk, NY, USA) programı, sayı ve yüzde, ortalama±standart sapma değerleri, Tek Yönlü Varyans Analizi (One-way ANOVA Testi) ve Pearson Korelasyon Testi analizi ve Kolmogorov-Smirnov Uyum İyiliği Testi analizleri yapılmıştır. Tüm öğrencilerin aleksitimi düzeylerinin puan ortalamasının 46,85±9,42 ve Hemşirelik Fakültesi öğrencilerinin aleksitimi puan ortalamasının 46,09±9,45; Tıp Fakültesi öğrencilerinin aleksiti puan ortalamasının 45,04±9,10 ve Sağlık Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin aleksitimi puan ortalamasının 49,42±9,25 olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin Toronto Aleksitimi Ölçeği–20 ve Otomatik Düşünceler Ölçeğinden aldıkları puanlar arasında istatistiksel olarak anlamlı, pozitif yönde, kuvvetli bir ilişki saptanmıştır (r=0.654, p<0.001). Öğrencilerin Toronto Aleksitimi Ölçeği–20 ve Belirti Yorumlama Ölçeği alt boyutu olan Ruhsal Atıf düzeylerinden aldıkları puanlar arasında istatiksel olarak anlamlı, pozitif yönde, orta derecede kuvvetli bir ilişki saptanmıştır (r=0,426, p<0.001).Sonuç olarak aleksitimi düzeyleri yüksek olan öğrencilerin diğer öğrencilere göre olumsuz otomatik düşünce sıklıklarının daha fazla olduğu ve yaşadıkları bedensel belirtilere daha fazla ruhsal atıfta bulundukları saptanmıştır. The aim of this study was to determine the relationship between alexithymia levels, automatic thought frequency and symptom interpretation levels of university students. The sample of the study consisted of the fourth grade students of the Faculty of Nursing, the sixth grade students of the Faculty of Medicine and the second grade students of the Vocational School of Health in the spring semester of the 2018-2019 academic year. For each school, 100 volunteer students; a total of 300 students were participated in the research. ''Data Collection Form` which developed by the researcher, ''Toronto Alexithymia Scale-20 (TAS-20)'', ''Automatic Thoughts Scale (ATS)'', ''Symptom Interpretation Questionnaire (SIQ) '' were used to gather data.Data were evaluated by number and percentage, mean ± standard deviation values, Kolmogorov-Smirnov Goodness of Fit Test, Pearson Correlation, ANOVA and SPSS 24.0 package program for correlation analysis. The mean score of alexithymia of all students was 46.85 ± 9.42 and the mean score of alexithymia of nursing students was 46.09 ± 9.45; The mean score of alexithymia in students of Faculty Medicine was 45.04 ± 9.10 and the mean score of alexithymia in students of Vocational School of Health was 49.42 ± 9.25. A statistically significant, positive and strong correlation was found between the students' scores on Toronto Alexithymia Scale-20 and Automatic Thoughts Scale (r = 0.654, p <0.001). A statistically significant, positive and moderately strong correlation was found between the mean scores of the students' of Mental Attribution Level, which is the sub-dimension of Toronto Alexithymia Scale-20 and Symptom Interpretation Scale (r = 0.426, p <0.001).As a result, it was found that the students with higher alexithymia levels had higher frequency of negative automatic thoughts than the other students and they had more mental references to the physical symptoms they experienced.
Collections