Turizmde sürdürülebilir rekabetçi üstünlük kaynağı olarak yenilik yeteneği: Beş yıldızlı konaklama işletmeleri üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, Türkiye'de faaliyet gösteren beş yıldızlı konaklama işletmeleri yöneticilerinin, görev yaptıkları işletmelere özgü yenilik yeteneğine yönelik tutumlarını tespit etmektir. Temel kaynak ve yeteneklerini tanıyan, değerlendiren ve yaygınlaştıran işletmeler rakipleri karşısında rekabetçi üstünlük elde edeceklerdir. Konaklama işletmelerinin kendilerine özgü hangi yenilikçi yeteneklerinin ön planda yer aldığı çalışma neticesinde ortaya konulmaya çalışılmıştır. Araştırma modelinde bağımsız değişkenlerden; yenilik yeteneği (hizmet yeniliği, süreç yeniliği, yönetimsel yenilik), temel yetenek belirleyiciler (değerlilik, taklit edilemezlik, yaygınlaştırabilirlik), müşteri değeri ve bağımlı değişkenlerden ise, işletme performansı (finansal ve finansal olmayan performans) yer almaktadır. Yenilik yeteneği ile işletme performansı arasındaki değişkenlerin aracılık rolü Baron ve Kenny'nin (1986) modeline göre test edilmiştir.Araştırmada elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for Social Sciences) Windows 21.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Öncelikle verilerin faktör yükleri belirlenmiştir. İki grup arasındaki karşılaştırmada t-testi, gruplar arasındaki karşılaştırmalarda ise, Tek Yönlü (One Way) Anova testi uygulanmıştır. Araştırmanın bağımlı ve bağımsız değişkenler arasındaki ilişki Pearson Korelasyon testi ile analiz edilmiştir. Bir değişkenin diğer değişkenler tarafından açıklanması ise, Regresyon analizi ile test edilmiştir. Araştırmanın evrenini, Türkiye'de faaliyet gösteren beş yıldızlı konaklama işletmelerinde görev yapan yöneticiler oluşturmaktadır. Veriler, anket yöntemi (yüz yüze görüşme ve elektronik posta) kullanılarak elde edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Turizm, Rekabet, Kaynak Tabanlı Yaklaşım, Sürdürülebilirlik, Yenilik Yeteneği, Konaklama İşletmeleri The objective of the study is to demostrate the attitudes of the managers in the five star hotels in Turkey towards the innovative capability of their organizations. The businesses that are aware of their main resources and capabilities and that assess and enlarge them will possess competitive advantage over others. As a result of the study, particular leading innovative capabilities of the five star hotels in Turkey were tried to be revealed. In the model of the research, independent variables like innovative capability (service innovation, process innovation, managerial innovation), fundamental indicators for capability (valuableness, inimitability, market access), costumer value and a dependent valuable, business performance (financial performance and nonfinancial performance) were given. The moderate role between variables such as innovative capability and business performance was tested depending upon Baron and Kenny's model (1986).The data obtained in the research was assessed through SPSS (Statistical Package for Social Sciences) Program, 21.0. Initially, the factor loadings were determined. The difference between two groups of quantitative data and their comparison was done by t-test; on the other hand, if the parameters included more than two group, in this case, One Way Anova was used. The correlation between independent and dependent variable of the research was determined through Pearson Correlation and the explanation of one variable depending upon others was tested through Regression Analysis.The population of the research consists of hotel managers in five star hotels in Turkey. In each hotels, face to face interview was done with just one manager, and the questionnaire was conducted to obtain the data. Key Words: Tourism, Competition, Resource Based Approach, Sustainability, Innovation Capability, Hospitality Industry.
Collections