Dönüştürücü / etkileşimci liderliğin iş tatminine etkisinde örgütsel özdeşleşmenin aracılık rolü: Antalya`daki beş yıldızlı otel işletmeleri örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma kapsamında, otel işletmeleri çalışanlarının dönüştürücü/etkileşimci liderlik algılarının iş tatminine etkilerinde örgütsel özdeşleşmenin aracılık rolünün olup olmadığının tespit edilmesi hedeflenmiştir. Araştırma, Antalya ilinde bulunan turizm işletme belgesine sahip 5 yıldızlı otel işletmelerinde çalışanları kapsamaktadır. Örnekleme yöntemi olarak tabakalı örnekleme metodu seçilmiştir. Veri toplama aracı olarak anket tercih edilmiştir. Anketler yüzyüze tekniği ile elde edilmiştir. Anketlerin birinci kısmında Bass ve Avolio'nun (1990) MLQ ölçeği, ikinci kısmında Mael ve Ashfort'un (1992) örgütsel özdeşleşme ölçeği ve üçüncü kısmında ise Spector'un (1985) iş tatmini ölçeğinin bir uyarlaması kullanılmıştır. Dördüncü bölümde ise demografik sorular ile istihdam bilgilerini içeren sorulara yer verilmiştir. Toplamda 1000 anket dağıtılmış ve 644 geçerli anket geri dönüşü olmuştur. Analizlerde parametrik testler, basit istatistikler, korelason, doğrulayıcı faktör analizi ve hiyerarşik regresyon analizi kullanılmıştır. Analizleri yaparken SPSS ve LISREL programlarından yararlanılmıştır. Analizler sonucunda, Antalya'da bulunan turizm işletme belgesine sahip beş yıldızlı otel işletmeleri çalışanlarının dönüştürücü ve etkileşimci liderlik algıları, yüksek düzeyde; örgütsel özdeşleşme ve iş tatmini düzeylerinin ise orta düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır. Buna ek olarak, örgütsel özdeşleşmenin hem dönüştürücü hem de etkileşimci liderliğin iş tatmini ile olan ilişkilerinde `kısmi aracılık rolü` üstlendiği ortaya çıkmıştır.Anahtar Kelimeler: DönüĢtürücü/etkileĢimci liderlik, örgütsel özdeĢleĢme, iĢ tatmini, aracılık rolü, otel iĢletmeleri. This study is aimed to determine whether the mediation role of organizational identification in the effect of hotel businesses employees transformational / transactional leadership perception upon job satisfaction. Research covers the employees in the 5 star hotels businesses have tourism establishment certificate in located in the Antalya.The stratified sampling method was chosen as the sampling method. Survey was chosen as a data collection tool. Data were obtained by the face to face method. In the first part of the survey Bass and Avolio's (1990) MLQ scales, while in the second part of Mael and Ashfort (1992) scale organizational identification and the third part of an adaptation of Spector's (1985) job satisfaction scale is used. In the fourth section outlines the questions containing the employment information with demographic questions. A total of 1000 questionnaires were distributed and 644 valid questionnaires return.Parametric tests, elementary statistics, the correlation, confirmatory factor analysis and hierarchical regression analysis were used in the analysis. SPSS and LISREL programs were utilized while analyses. According to the results, the level of hotel business employees transformational and transactional leadership perception levels were high; the level of organizational identification and job satisfaction as a moderate has emerged. In addition, organizational identification has `partial mediation role` transformational as well as transactional leadership and job satisfaction relationship has emerged.Key Words: Transformational/transactional leadership, organizational identification,job satisfaction, mediating role, hotel businesses.
Collections