Sınıf öğretmeni adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri ve öğretme-öğrenme anlayışlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sınıf öğretmenleri adayları üzerinden değerlendirilerek yapılan araştırmada,.sınıf öğretmeni adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri ve öğretme-öğrenme anlayışları arasındaki ilişkiyi belirlemek amaçlanmıştır. Betimsel bir özelliğe sahip olan çalışmada, tarama yöntemi kullanılmış olup buna göre değerlendirme yapılmıştır. Araştırmanın çalışma evreni Ege Bölgesinde yer alan eğitim fakültelerinin sınıf öğretmenliği anabilim dalları olarak tespit edilmiştir. Araştırma örneklemine uygun örnekleme tekniği ile Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalında öğrenim gören %58,3'ü (n=133) kadın, %41,7'si (n=95) erkek. olmak üzere toplam 228 sınıf öğretmeni adayı dahil edilmiştir. Araştırmada veri toplama vasıtası olarak, sınıf öğretmeni adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimlerine ilişkin görüşlerini desteklemek ve oluşturmak için Semerci.(2007) tarafından geliştirilen `Öğretmen ve Öğretmen Adayları İçin Yansıtıcı Düşünme Eğilimi Ölçeği`, öğretme ile öğrenme anlayışlarını desteklemek amacıyla ise Chan ve Elliot (2004) tarafından geliştirilen, uyarlanan ve Aypay (2011) tarafından Türk kültürüne çevirilen `Öğretme ve Öğrenme Anlayışları Ölçeği` kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde araştırmanın amaçları doğrultusunda, yüzde dökümleri alınmış, One-Sample Kolmogorov-Smirnov Test S testi, Mann-Whitney U testi, Kruskall Wallis H testi uygulanmış, pearson momentler çarpımı korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Bu araştırmada önem düzeyi 0,05 olarak kabul edilmiştir. Araştırma sonucunda, sınıf öğretmeni adaylarının genel yansıtıcı düşünme eğilimlerine ilişkin puan ortalamaları cinsiyet, anne eğitim düzeyleri, baba eğitim düzeyleri, mezun olunan lise türüne göre değişkenlik göstermemiştir. Yansıtıcı düşünme eğilimlerine ilişkin puan ortalamaları sadece öğrenim gördükleri sınıf düzeyine göre farklılık göstermiştir. Sınıf öğretmeni adaylarının öğretme ve öğrenme anlayışları cinsiyet, annesinin ve babanın eğitim seviyesi, öğrenim görülen sınıf, mezun olunan lise türü bağımsız değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşmanın olmadığı saptanmıştır. `Öğretme Öğrenme Anlayışı` ile `Genel Yansıtıcı Düşünme Eğilimi` aralarında istatistiksel bakımdan değerlendirildiğinde anlamlı bir ilişkinin olmadığı saptanmıştır. Genel sonuç olarak sınıf öğretmeni adaylarının hem yansıtıcı düşünme eğilimlerinin hem de öğrenme ve öğretme anlayışlarının iyi düzeyde olduğu saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: Düşünme, yansıtıcı düşünme, öğrenme, öğretme In this research it is aimed to identify the relation between the reflective thinking tendencies and teaching – learning insights. This study is a descriptive research and survey methodology is used for it. The research area is located in primary school teaching departments of faculty of education in the Aegean Region. In the research sampling, there are 228 class teacher candidates, including 58.3% (n=133) of women, 41.7% (n=95) of male are enrolled in the Department of Primary School Teaching. `The Scale of Reflective Thinking Tendency for Teacher and Teacher Candidates` (Semerci, 2007) is used to define views about the reflective thinking tendencies of class teachers' candidates and `The Scale of Teaching and Learning Insights` (Chan and Elliot, 2004; Aypay, 2011 – adapted for Turkish culture) is used to determine the teaching and learning insights as a data collection tool in this research. In accordance with the purposes of research, percentages are taken for the analysis of the data, One-Sample Kolmogorov-Smirnoy Test S Test, Mann-Whitney U Test, Kruskall Wallis H test are applied and calculated the pearson product-moment correlation coefficients. The significance level is accepted as 0,05 in this research. As a result of the research, the point average with regard to the general reflective thinking tendencies of the prospective classroom teachers did not vary according to gender, the mother's education levels, the father's education levels and the type of high school graduated. The point average with regard to the reflective thinking tendencies differed only according to the level of grade they studied. The insights of class teacher candidates' teaching and learning have no any significant differentiation depending upon the gender, education level of mother, education level of father, class, type of the graduated school as independent variables. Also, `Being Prudential and Sincere` and General Reflective Thinking Tendency` have a high positive relation. `View of the Profession` and `General Reflective Thinking Tendency` have a medium positive relation. There is no a significant relation between `Teaching-Learning Insights` and `General Thinking Tendency`. Consequently, it is understood that the class teacher candidates are good at both reflective thinking tendency and learning-teaching insights. Keywords: Thinking, reflective thinking, learning, teaching
Collections