Giyim alışverişlerinde içgüdüsel satın alma eğilimleri ve satın alma nedenleri üzerine karşılaştırmalı bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Giyim sektörü küreselleşen dünyada oldukça önemli bir sektör halinegelmektedir. Özellikle sektör içerisinde mevcut işletmelerin ürün yelpazeleri vefarklılıkları gitgide artmakta ve çeşitlilik göstermektedir. Literatürde cinsiyet veiçgüdüsel alışveriş alışkanlıkları arasındaki ilişkinin araştırılmasına yönelik çok fazlaçalışma olmamakla birlikte yapılan bir takım çalışmalarda çelişkili sonuçlar ortayaçıkmıştır. Bu noktada, öğrencilerin içgüdüsel satın alma davranışlarındaki farklılıklarınayönelik çelişkili birtakım bulgulara ek bir bulgu sağlaması yönünde katkı sağlamasıamaçlanmaktadır. Bu sayede, bu çalışma hem akademik çalışmalara katkı sağlayacakhem de giyim sektöründe yer alan işletmelerin doğru stratejiler geliştirmesini sağlayarakiş dünyasına özgün bilgi birikimi sağlayacaktır. Ayrıca içgüdüsel satın alma davranışınıetkileyen faktörlerin neler olduğu ve bu faktörlerin içgüdüsel satın alma eğilimiüzerindeki etkisini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Giyim sektörü öğrencilerin ortak diliolarak düşünüldüğü için tercih edilmiştir. Kültürler arası bir çalışma özelliği taşıyan buçalışmada, aynı zamanda uygulamanın yapıldığı örneklemler olan Türk ve Almanöğrencilerinin karşılaştırılması amaçlanmıştır.Araştırmanın birinci bölümünde tüketici satın alma davranışlarının genel yapısı,ikinci bölümünde giyim ürünlerinde içgüdüsel satın alma davranışları incelenmiştir.Tezin üçüncü bölümü uygulama aşamasıdır. Bu aşamada, araştırmanın amacı ve kapsamı doğrultusunda bir anket formu oluşturulmuş ve bu anket toplamda 715 işletmeöğrencisine uygulanmıştır.Uygulanan anket neticesinde, demografik değişkenler ile mağaza tercihi,mağazaya gitme sıklığı, içgüdüsel satın alma sıklığı, alışverişi etkileyen faktörler,alışverişe gittiğinizde arkadaş veya aile fikrine önem verme, ödeme şekilleri, modayıtakip etme durumları, ne kadar harcama yaptıkları ve benzeri konularda farklılık olupolmadığı hususu ki-kare bağımsızlık testi uygulanarak incelenmiştir. Ayrıca elde edilensonuçlar, faktör analizi ile gruplandırılmış ve güvenilirlik testine tabi tutulmuştur.Faktör analiziyle gruplandırılan bu maddelerin içgüdüsel satın alma eğilimi üzerindekietkisi çoklu regresyon analizi ile incelenmiştir.İki farklı kültüre uygulanan bu çalışma sonucunda her iki ülkede de öğrencileringiyim ürünlerinde içgüdüsel satın alma davranışları hususunda hem benzerlik hemfarklılık gösterdikleri tespit edilmiştir. Bu da göstermektedir ki, öğrencileri içgüdüselsatın alma davranışları açısından birbirinden tamamen ayrı düşünmek oldukça zordur.Anahtar Kelimeler: Tüketici Davranışları, Alışveriş Alışkanlıkları, İçgüdüsel Satın Alma Eğilimi, İçgüdüsel Satın Almayı Etkileyen Faktörler, Kültür Clothing sector is one of the leading sectors which have a significant share in theglobal world. Product depth and width of the enterprises in the sector in particular havebeen increasing and diversifying. Although there are not many studies in the literatureto investigate the relationship between gender and instinctive shopping habits, somestudies have emerged conflicting results. At this point, it is aimed to contribute tofinding additional findings in conflicting findings about the differences in students'instinctive buying behaviors. In this regard, this study will contribute both to academicstudies and to providing accurate knowledge to the business world by providing thestrategists in the apparel sector to develop the right strategies. Also, determine thefactors affecting instinctive purchase in clothing and investigate effects on theinstinctive purchasing tendency of these factors. The clothing sector is preferredbecause it is considered a common language amongst students. Another aim of thiscross-cultural study is to compare the Turkish and German students regarding theirinstinctive purchasing tendency.In the first section of the research, general structure of consumer's purchasebehaviors and in the second section of the research, instinctive purchasing behaviorsand the factors affecting instinctive purchase in clothing are mentioned. The empiricalstudy builds the third chapter of this thesis. At this stage, a questionnaire wasformulated in line with the purpose and scope of the research and this survey wasapplied to 715 business students in total.Result of survey that is applied in demographic variables, store preference, thefrequency of going to the store, frequency of instinctive purchasing, factors effectingshopping, give importance to the idea of friends or family in shopping, method ofpayments, whether they follow fashion, how much money the spend for shopping etc.the issue of whether differences in the subject was examined by applying with ki-squareindependence test. Whereas these demographic variables are found influential on somefactors, there is no affect found on the others. Also, the results got from the survey areanalyzed by SPSS using factor analysis and reliability test. Impact on the instinctivepurchasing tendency of these substances grouped by factor analysis were examined bymultiple regression analysis.As a result of this study applied to two different cultures, it has been determinedthat students in both countries have similarities and differences in instinctive purchasingbehaviors in clothing products. This shows that it is rather difficult for students to thinkcompletely apart from each other in terms of instinctive purchasing behaviors.Keywords: Consumer Behaviours, Shopping Habits, Instinctive Purchasing Tendency, The Factors Affecting Instinctive Purchasing, Culture.
Collections