Akran zorbalığının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma 10. ve 11. sınıf lise öğrencilerinin akran zorbalığına ne kadar maruz kaldıklarının incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini 3,İstanbul ili Zeytinburnu ilçesindeki Haluk Ündeğer Anadolu lisesinde okuyan 10.ve 11. sınıf 251'i kız 190'ı erkek olmak üzere toplamda 441 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada yer alan öğrencilerden veri elde etmek için Sosyo-demografik Veri formu ve Akran Zorbalığı Belirleme Anketi kullanılmıştır.İstatistik analizler IBM SPSS versiyon 21.0 (IBM Corp. Released 2012. Armonk, NY, USA) paket programı ile yapılmıştır. Tanımlayıcı istatistikler ortalama, standart sapma, ortanca, en küçük, en büyük, frekans, yüzde olarak verilmiştir. Sürekli değişkenlerin normal dağılıma uygunluğu Kolmogorov Smirnov testi ile değerlendirilmiştir. Sürekli değişkenlere ait gruplar arası karşılaştırmalar bağımsız gruplarda (Student) t testi ve tek yönlü varyans analizi ile yapılmıştır. Değişkenler arasındaki doğrusal ilişki Pearson korelasyon testi ile değerlendirilmiştir. İstatistiksel önemlilik için p<0,05 değeri kabul edilmiştir.Katılımcıların bazı Sosyodemografik özelliklere göre dağılımına göre kız öğrenciler 251 erkek öğrenciler 190'dır. Buna göre 10.sınıf 206 öğrenci 11.sınıf 235 toplamda 441 öğrencidir. Çalışmanın sonucunda cinsiyete göre `zorbalık ölçeği toplam` ve `alt boyut` puanları karşılaştırıldığında `fiziksel` ve `eşyalara zarar verme` alt boyutları ile `toplam ölçek puanı` karşılaştırmalarında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Katılımcıların istatistiksel verilerinin incelenmesinden sonra fiziksel zorbalık, sözel zorbalık, söylenti yayma ve eşyalara zarar verme zorbalığı yapma cinsiyete göre değişmektedir. Kızların erkeklere göre daha çok zorbalık yaptığı görülmektedir.Anahtar Kelimeler: zorba, kurban, zorbalık, akran zorbalığı, mağdur, izleyiciler, şiddet, adolesan This research was conducted in order to examine how the 10th and 11th grade high school students suffered from the peer bullying. 251 female and 190 male students (totally 441 students) from Haluk Ündeğer Anatolia High School in Zeytinburnu Istanbul constitute the sampling of the research.Socio-demographic Data Form and Teenage Form of Determination The Scale of Peer Bullying were used in a limited form to collect data for the research.Statistical analyses were made with packet programme of IBM SPSS version 21.0 (IBM Corp. Released 2012. Armonk, NY, USA). Descriptive analyses were stated as average, standard deviation, median, minimum, maximum, frequency and percentage. The normal distribution of continuous variables was evaluated by Kolmogorov Smirnov Test. The intergroup comparisons of continuous variables were made in independent groups (Student) by T-test and one-way analysis of variance. The linear relationship among the variables was evaluated by Pearson correlation test. For the statistical importance, value of p<0,05 was accepted as statistically significant.According to some socio-demographic qualities of the participants the distribution of,the female students were 251 and male students were 190. Accordingly, there were 206 students from 10th grade and 235 students from 11th grade (441 students in total). At the end of the study, points from `total bullying scale` and `sub-dimension` points were compared to the gender, statistically meaningful differences were found between the comparisons of sub-dimensions of `damaging physically and to the wares` and the `total scale point`. After examining the statistical data of the participants, physical bullying, verbal bullying, spreading rumor and giving harm to stuff varied according to the gender. It was seen that the girls bully more than the boys.Key words: bully, victim, bullying, peer bullying, sufferer, bywatchers
Collections