Anasınıfına devam eden çocuklara zihinsel düşünme becerilerinin kazandırılmasında yaratıcı drama çalışmalarının etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Okul öncesi dönemde gelişim alanlarının birbiriyle ilişkisi oldukça fazladır ve çocuğun gelişiminin desteklenmesi büyük önem arz etmektedir. Diğer gelişim alanlarıyla yakından ilişkili olan bilişsel gelişimde yaşanan bir sorun normal gelişim sürecini, sosyal ve duygusal gelişimi olumsuz etkilemektedir. Bilişsel beceriler olumlu sosyal davranışların görülmesinde büyük katkıda bulunmaktadır. Zihin kuramının gelişimi bireyin sosyal ve bilişsel gelişiminin bir dönüm noktası olarak kabul edilmektedir. Zihin kuramı becerilerini edinmiş olmak, kişinin, kendisinin ve ötekilerin istek, niyet, kanı gibi zihinsel durumlarını anlayabilme; zihinsel olarak bunları temsil edebilme ve diğer kişilerin kendisinden farklı bir zihne sahip olduğunu fark edebilme yetilerine sahip olmasını ifade eder. Zihin kuramı becerilerine ilişkin alan yazında bulunan çalışmaların oldukça sınırlı olduğu görülmektedir. Drama eğitimi ile zihin kuramı becerilerinin birlikte ele alındığı çalışmalar literatürde yok denecek kadar azdır. Bu nedenle araştırmada çocukların farklı bilgi ve beceriler edinmesine önemli katkıları bulunan drama eğitiminin çocuklara zihinsel düşünme becerilerinin kazandırılmasına etkisini incelemek amaçlanmaktadır. Bu amacı gerçekleştirmek için deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen `Kişisel Bilgi Formu` ile anasınıfı çocuklarının zihinsel düşünme becerilerini ölçmek için Zihin Kuramı Ölçeği kullanılmıştır. Ölçek uygulayıcı tarafından çocuk ile yüz yüze uygulanarak ön test- son test- izleme testi olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara ili Çankaya ilçesinde okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 15 deney, 15 kontrol grubuna dahil olan toplam 30 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmanın sonucunda drama eğitimi alan çocuklarda zihin kuramı becerilerini ölçen beş alt boyutta anlamlı farklılaşma belirlenmiştir. Bu durum verilen drama eğitiminin anasınıfına devam eden çocukların zihinsel becerileri üzerinde olumlu etkiye sahip olduğunu göstermektedir.Anahtar Kelimeler: Çocuk, drama, yaratıcı, zihinsel beceri, zihin kuramı. Investigating the Effects of Creative Drama Activities to Attain Mental Skills on Children Attending the PreschoolIn Preschool period, the relationship between the developmental areas is rather excessive and supporting child has great importance. A problem in cognitiv development, which is closely related with other developmental areas, also affects the normal development process, social and emotional development negatively. Cognitive skills are a major contributor to positive social behaviors. The development of the theory of mind is recognized as a milestone in the social and cognitive development of the individual. Having acquired the theory of mind, cause to understand the mental states of the person, either himself and others, such as will, intention, blood; mentally being able to represent them and to be able to realize that other people have a different mind than themselves. Studies on the theory of mind skills appears to be quite limited. The studies in which, drama education and the theory of mind skills are compared, are rarely found in the literature. For this reason, it is aimed to investigate the effect of drama education, which has significant contributions to the acquisition of different knowledge and skills, on children's mental thinking skills. Fort he purpose of the study experimental method has been used. The `Personal Information Form` developed by the researchers as a means of data collection and the Theory of Mind Scale adapted to Turkish by Gözün Kahraman (2012) developed by Wellman and Liu (2004) were used in the research to measure the thinking skills of thechildren attending preschool. The scale was applied face-to-face to child by the practitioner and performed as pre-test, post-test, follow-up test. The study group consisted of a total of 30 children, including 15 experimental groups and 15 control groups, who continued to the pre-school education institution in the province of Ankara, Çankaya. As a result of the research, significant differences were determined in 5 sub-dimensions measuring mind theory skills among children who receive drama education drama education. As a result, drama education has a positive effect on the mental ability of children attending preschool. Keywords: Child, creative drama, mental skill, theory of mind.
Collections