Rekreatif bir etkinlik olarak bale kavramına ilişkin metaforik algılar: İzmir ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
REKREATİF BİR ETKİNLİK OLARAK BALE KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILAR: İZMİR İLİ ÖRNEĞİBu araştırmanın temel amacı, bale dansı kavramına metaforik anlamda açıklık getirmek için İzmir İli Dokuz Eylül Üniversitesi Konservatuvarı Bale Bölümü öğrencileri ile Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı özel bale okulları öğrencilerinden rekreatif bale dansı yapanların metaforik algılarının karşılaştırılmasıdır.Araştırmadan elde edilen bulgularile bale dansı kavramına yönelik yapılmış araştırmaların Türk literatürüne kazandırılması ve bale dansı kavramının metaforik belirteçlerini açıklayan çalışmalara rastlanmaması sebebiyle araştırmanın literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.Araştırma kapsamında profesyonel (lisanslı yarışmış, yarışmalara katılan, üst kademeli, deneyimli, dereceli, vb..) ve rekreatif (serbest zamanlarında keyif almak için dans eden) bale dansçıları arasından amaçlı örneklem yoluyla seçilmiş 25katılımcınin bale dansı kavramına yönelik metaforik algıları, metafor tekniği kullanılarak toplanan veriler ışığında incelenmiştir.Araştırmaya katılan profesyonel ve rekreatif bale dansçılarının bale dansı kavramına ilişkin sahip oldukları algıları ortaya çıkarmak amacı ile her birine `Bale yapmak………..benzer. Çünkü; ……………..` cümlesi verilerek bu cümleleri tamamlamaları istenilmiştir. Profesyonel ve rekreatif balerin ve baletlerin kendi el yazıları ile geliştirdikleri metaforlar toplanmıştır. Toplanan bu belgeler değerlendirmeye alınmıştır. Araştırmada nitel analiz yöntemlerinden betimsel ve içerik analiz yöntemleri kullanılmıştır. Elde edilen veriler, bilgisayar ortamında düz yazı haline getirilerek Nvivo for Windows programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Katılımcıların demografik bilgilerinin değerlendirilmesi amacıyla nicel analiz yöntemi kullanılmış ve frekans ve karşılaştırmalı tablolar şeklinde bulgular sunulmuştur.Katılımcılar bale kavramına yönelik 17 farklı metafor üretmişlerdir. Üretilen metaforlar ortak özellikleri dikkate alınarak 3 farklı kavramsal kategori altında toplanmıştır. Bunlar; uçmak, dans etmek ve ruh'dur. İçerik analizin sonucunda ortaya iki model çıkmıştır. Bu modeller `profesyonel katılımcıların metaforik algılarına ilişkin bütünleşik model` ve `rekreatif katılımcıların metaforik algılarına ilişkin bütünleşik model` şeklinde sunulmuştur. Nicel araştırma sonuçlarından da birkaç cümle ekleyelim (örnek yaş gurubu sonucu, eğitim sorusu vb)Bu araştırma sonucunda rekreatif bale katılımcılarının gerek fiziksel gerek sosyal gerekse psikolojik alanlarda önemli kazanımlar elde ettikleri görülmektedir. Bu nedenle özellikle küçük yaşlarda ebeveynlerin çocuklarını küçük yaşlarda bale dansına yönlendirmeleri öneri olarak sunulmaktadır. Anahtar Kelimeler: Profesyonel bale dansçısı, Rekreatif bale dansçısı, Bale METAPHORICAL PERCEPTIONS OF BALLET CONCEPT AS A RECREATIONAL EVENT: THE CASE OF IZMIR PROVINCEMain purpose of this research is making comparison between the students that are studying at Ballet Department in Dokuz Eylul University, İzmir and the recreational ballet dancers of the students from private ballet schools that are affiliated with the Ministry of Education.It is thought to this research will contribute to the literature in consequence of bringing allfindings of the research, all researchs done that are intended to the consept of ballet dance into literature and coming accross no studies that explain the metaphorical indicators of the ballet dance concept. Within the scope of the research, metaphoricalperceptions of the 25balletdancerschosen for the purpose of balletdancing Among professional (licensed, competing, competing, high-level, experienced, graded, etc.) and recreation (dancing to enjoy in their free time) balletdancersusingmetaphor technique collected in the light of collected data.For the purpose of revealing the perceptions of the balletdancers of the professional and creativeballetdancers, `Making the ballet ...is similar. Because...............` sentences are required to complete these sentences.Metaphors developed by professional and fortunateballetdancers and their handwrittentexts were collected. These documents were evaluated.Descriptive and content analysis methods were used in the research.The data obtained were analyzed by Nvivo for Windows program.Studentsproduced 17 different metaphors for the concept of ballet.The metaphorsproduced are grouped under 3 different conceptual categories considering their common characteristics.These; Fly, dance and soul.2 different models have been arised as a result of the content analyze. These models are presented as `integrated model related to metaphorical perception of Professional participants` and `integrated model related to metaphorical perception of recreational participants`. It is seen that recreational participants have achieved significant acquisitions whether in physical areas or in psychological areas. Thereby, it is advised to all parents to direct their children to ballet dance, especially when they are at young ages.Keywords: Professional ballet dancer, Recreational ballet dancer, Ballet
Collections