12 Eylül 1980 darbesinin ortaokul Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi öğretimine etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tezimizde 12 Eylül 1980 tarihinde Türkiye'de gerçekleşen darbenin Ortaokul Atatürk İlke ve İnkılâp Tarihi öğretimine etkisi araştırılacaktır. Atatürk İlke ve İnkılâp Tarihi eğitimine yönelik olarak ders kitapları, kararname, yönerge ve alanda yazılmış olan dergi, makale, kitaplar incelenerek darbenin Atatürk İlke ve İnkılâp Tarihi dersi açısından getirdiği olumlu ve olumsuz etkileri ortaya konulmaya çalışılmıştır. Araştırmada, doküman incelemesi yöntemi kullanılmış olup alanda yer alan dergi, yönetmelik, makaleler ayrıca Atatürk İlke ve İnkılâp Tarihi Eğitim Programları ve Atatürk İlke ve İnkılâp Tarihi ders kitapları incelenerek karşılaştırılması yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda, Atatürk İlke ve İnkılâp Tarihi dersi, 1981 yılında Temel Eğitim İkinci Kademe Ortaokullarda Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi adıyla okutulmaya başlanılmıştır. İnkılâp Tarihi ders saati diğer derslerin saatleri azaltılarak arttırılmıştır. Kitaplara Atatürk'le ilgili metinlerin konulması öngörülmüştür. Atatürk'ün hayatı, kişisel özellikleri vs. Ayrıca birleştirici ve bütünleştirici unsur olarak `Atatürkçülük` ders kitaplarında yer almıştır. In our thesis, the effect of September 12, 1980 coup occuring in Turkey on teaching of Atatürk's Principles and the History of Turkish Revolution in secondary school is searched to reveal the positive and negative effects of the coup on Atatürk's Principles and the History of Turkish Revolution lesson by examining the course books, decrees, directives and newspapers, journals, articles, books written for Atatürk's principles and the History of Turkish Revolution. In the research, the method of screening was used and the literature, newspapers, journals, regulations, articles, Atatürk Principles and the History of Turkish Revolution Educational Programmes and Atatürk's Principles and the History of Turkish Revolution books were examined and compared. As a result of the research, Atatürk's Principles and Turkish Revolution History lesson at the second stage of basic education in 1981 began to be taught in the name of the Turkish RepublicRevolution History. The number of hours in the History of Turkish Revolution lesson has been increased by decreasing the number of other courses. It is foreseen that texts about Atatürk such as his life and personal characteristics should be included in the books.. Moreover , as a unifying and integrative element, 'Kemalism'was concluded in the textbooks.
Collections