Psikoeğitimin palyatif bakım vericilerin stresle baş etme ve yaşam kalitesi üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; Psikoeğitimin palyatif bakım tedavisi alan hastalara bakım vericilerin stres ile baş etme ve yaşam kalitesi üzerine etkisini değerlendirmektir.Gereç ve Yöntem: Bu çalışma, ön test - son test deseninde yarı deneysel bir araştırma olarak yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, Manisa Devlet Hastanesi Palyatif Bakım Ünitesinde 6 aylık süre içerisinde takip edilen hasta yakınları (N=40) oluşturmuştur. Araştırma, örneklem seçimine gidilmeden evrenin tümü üzerinde gerçekleştirilmiştir. Veriler, yapılandırılmış özellikteki anket aracılığıyla araştırmacı tarafından yüz yüze yöntemle toplanmıştır. Anket, üç bölümden oluşmuştur: ''Bakım verici Tanıtım Formu, ''Yaşam Kalitesi Formu (SF-36)'', ''Stresle Baş Etme Ölçeği''. Verilerin analizi için SPSS24.0 paket programı kullanılmıştır.Bulgular: Araştırmaya katılan bakım vericilere verilen psikoeğitim, palyatif bakım vericilerin fiziksel ve zihinsel sağlık durumları ile yaşam kalitelerini istatistiksel olarak anlamlı ölçüde arttırmıştır. Ortalamalar incelendiğinde; fiziksel sağlık durumunun %12,2; zihinsel sağlık durumunun %20,6 ve yaşam kalitesinin genel olarak %15,9 arttığı görülmektedir. Ayrıca, genel olarak stresle baş etme ön test ve son test ortalamaları arasında anlamlı bir fark olduğu görülmektedir 58,83 olan ön test ortalaması %15,7 artış ile 69,76'ya çıkmıştır. Yani, bakım vericilere verilen psikoeğitim palyatif bakım vericilerin stresle baş etme becerilerini anlamlı olarak arttırmıştır.Sonuçlar: Araştırmada bakım vericilere uygulanan psikoeğitimin yaşam kalitesini ve stresle baş etme gücünü yükselttiği görülmüştür.Anahtar Sözcükler:Palyatif Bakım, Bakım Verici, Psikoeğitim, Psikiyatri Hemşireliği. Aim:The purpose of this research; to evaluate the Psychoeducationon the level of coping with stress and quality of life of palliative care patients 'caregivers.Method:The research was carried out in the pre-test and post-test groupedsemi-experimental design model. The patient's relatives (N = 40) were followed in the Manisa State Hospital Palliative Care Unit within 6 months. The research was carried out on the entire universe without selection of samples. The data were collected face to face by the researcher through the questionnaire in the structured property. The questionnaire consists of three parts: Caregiver Presentation Form, '' Quality of Life Form (SF-36) ',' Coping with Stress Scale''. SPSS 24.0 package program was used for analysis of the data.Findings:The psychoeducation given to the caregivers participating in the study increased the physical and mental health status and quality of life of the palliative care providers significantly. When the averages are examined; physical health status was found to be 12.2%; mental health status increased by 20.6% and quality of life increased by 15.9% in general. In addition, it seems that there is a meaningful difference between pre-test and post-test averages in coping with stress generally. Pre-test averages of 58.83 have increased to 69.76 with an increase of 15.7%. That is, the psychoeducation given to participants increased the ability of palliative caregivers' coping with stress significantly.Results:Psychoeducation applied to caregivers in the study increased the quality of life and increased the coping power with stress.Key Words:Palliative Care, Caregiver, Psychoeducation, Psychiatric Nursing.
Collections