Laparoskopik kolesistektomi yapılacak hastalarda gereksinimlere göre verilen eğitimin ameliyat sonrası anksiyete ve konfora etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Araştırma, laparoskopik kolesistektomi öncesi hasta gereksinimlerine göre verilen bireyselleştirilmiş eğitimin ameliyat sonrası anksiyete ve konfora etkisini belirlemek amacıyla planlandı.Gereç ve Yöntem: Araştırma randomize kontrollü tiptedir. Çalışmaya Türkiye'nin batı bölgesindeki bir devlet hastanesinin genel cerrahi kliniğinde laparoskopik kolesistektomi uygulanan 124 hasta (girişim=62, kontrol=62) alındı. Girişim grubundaki hastalara saptanan eğitim gereksinimleri doğrultusunda klinikte görsel materyaller eşliğinde bilgisayar sunumu ve hasta eğitim kitapçığı ile bireyselleştirilmiş eğitim uygulandı. Veriler yüz yüze görüşme yöntemi ile kişisel bilgi formu, Spielberg Durumluk-Sürekli Kaygı Ölçeği (STAI), Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği (HÖGÖ), Visual Analog Skala (VAS) kullanılarak toplandı. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, Student t, Mann Whitney U, Ki kare, Paired t testi, Wilcoxon işaretlenmiş sıra testi ve Friedman testi kullanıldı. Bulgular: Araştırma kapsamına alınan hastaların yaş ortalaması 48,72±13,60 yıldır. Eğitim öncesi grupların VAS-ağrı ve VAS-bulantı değerleri benzer iken, girişim grubunun ameliyat sonrası tüm saatlerde VAS-ağrı düzeyleri ve VAS-bulantı düzeyleri (ameliyat sonrası 24. saat hariç) kontrol grubundan daha düşüktür (p<0,05). Girişim grubundaki hastaların ameliyat öncesi (42,79±4,29) ve sonrası (39,08±3,49) STAI-I düzeylerinin kontrol grubundan (sırasıyla; 50,98±5,45; 44,41±4,77) daha düşük olduğu belirlendi. Girişim grubundaki hastaların kontrol grubuna göre ameliyat sonrası yaşam bulgularının olumlu yönde etkilendiği saptandı (p<0,05). Aynı zamanda girişim grubundaki hastaların ameliyat sonrası oksijen saturasyon değerlerinin daha yüksek olduğu bulundu. Girişim ve kontrol grubundaki hastaların eğitim öncesinde HÖGÖ toplam puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmadı (p>0,05). Sonuç: Ameliyat öncesi hasta gereksinimleri doğrultusunda eğitim verilmesinin hastaların konfor düzeyini arttırdığı, anksiyete düzeyini düşürdüğü ve yaşam bulgularını olumlu yönde etkilediği saptandı. Anahtar Kelimeler: Laparoskopik kolesistektomi, hasta eğitimi, anksiyete, konfor Aim: The study was planned with the aim of determining the effect of education given according to need on postoperative anxiety and comfort in patients undergoing laparoscopic cholecystectomy.Materials and Methods: This was a randomized controlled type study. It was conducted in the general surgery clinic of a government hospital in the west of Turkey with 124 patients (intervention=62, control=62) undergoing laparoscopic cholecystectomy. With patients in the intervention group, their education needs were assessed, and individualized education was given accordingly using computer presentations accompanied by visual materials, and a patient education booklet. Data was collected by face to face interview using a personal information form, the Spielberg State-Trait Anxiety Scale (STAI), The Patient Learning Needs Scale (PLNS), and the Visual Analog Scale (VAS). In analyzing the data, descriptive statistics, the Student t test, the Mann Whitney U test, the Chi square test, the Paired t test, the Wilcoxon signed ranks test and the Friedman test were used. Findings: The mean age of the patients included in the study was 48,72±13,60 years. Before the education, the VAS-pain and VAS-nausea values of the groups were similar, but the VAS-pain levels and the VAS-nausea (except for 24 hours) levels of the intervention groups at all hours after the operation postoperatively were lower than those of the control group (p<0,05). Preoperative (42,79±4,29) and postoperative (39,08±3,49) STAI-I levels of the patients in the intervention group were found to be lower than those of the control group (50,98±5.45 and 44,41±4,77 respectively). It was found that postoperative vital sign measurements were positively affected in the patients in the intervention group compared with those in the control group (p<0,05). At the same time, it was found that oxygen saturation values were higher postoperatively in the patients of the intervention group. No statistically significant difference was found between the total mean score rankings of the PLNS of the patients in the two groups before education (p>0,05).Conclusion: Giving education to patients preoperatively according to need increased patients' comfort levels, lowered their anxiety levels, and positively affected their vital findings. Key words: Laparoscopic cholecystectomy, patient education, anxiety, comfort
Collections