Show simple item record

dc.contributor.advisorŞen Celasin, Nesrin
dc.contributor.authorÇam, Eliz
dc.date.accessioned2020-12-10T11:36:08Z
dc.date.available2020-12-10T11:36:08Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2019-06-17
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/262825
dc.description.abstractAmaç: Bu araştırma, işitme engelli olma durumlarına göre ergenlerin; benlik algıları, öfke ifade tarzları ve empatik beceri düzeylerini incelenmek amacıyla yapılmıştır.Gereç ve Yöntem: Eşleştirilmiş Vaka-Kontrol tipte olan araştırma, Nisan-Haziran 2016 tarihleri arasında İzmir'de 5 okulda, 9-18 yaş arasında olan 552 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada; işitme engelli ergenler Vaka Grubunu (n=138) ve bazı parametrelere (yaş, cinsiyet ve işitme engelli olma durumu) göre eşleştirilmiş işitme engelli olmayan ergenler Kontrol Grubunu (n=414) oluşturmuştur (1 vakaya 3 kontrol). Veriler: `Tanıtım Formu`, `RBSÖ`, `SÖÖTÖ` ve `ÇEEÖ-TR` formları ile toplanmıştır. Verilerin analizinde; tanımlayıcı istatistikler, Kruskal Wallis, Mann Whitney U ve Ki-kare testleri kullanılmıştır.Bulgular: Araştırma kapsamındaki işitme engelli olan ve olmayan ergenlerin; yaş ortalaması 14,46 ve %73,2'si kızdır. Yapılan analizlerde; araştırma kapsamına alınan işitme engelli ergenlerin RBSÖ puan ortalamasının, işitme engelli olmayan ergenlerinkinden anlamlı derece yüksek olduğu bulunmuştur (p=0,008; p<0,01). Araştırmada, işitme engelli ergenler ile işitme engelli olmayan ergenlerin SÖÖTÖ ''Sürekli Öfke'' ve ''Öfke Kontrol'' alt boyutu puan ortalamaları arasında çok yüksek düzeyde anlamlı fark olduğu saptanmıştır (p=0,000; p<0,001). İşitme engelli ergenlerin SÖÖTÖ ''Öfke Dışa Vurma'' alt boyutu puan ortalamasının, işitme engelli olmayan ergenlerinkinden anlamlı derecede yüksek olduğu bulunmuştur (p=0,028; p<0,05). Ancak; işitme engelli olma durumunun, ergenlerin SÖÖTÖ ''Öfke İçe Vurma'' alt boyutunu etkilemediği belirlenmiştir (p>0,05). Araştırmaya katılan işitme engelli ergenlerin ÇEEÖ-TR puan ortalamasının, işitme engelli olmayan ergenlerinkine göre anlamlı derece düşük olduğu saptanmıştır (p=0,000; p<0,001).Sonuçlar: Araştırma sonucunda, işitme engelli ergenler ile işitme engelli olmayan ergenlerin benlik algısı, öfke ifade şekli ve empatik beceri düzeyleri arasında farklılıklar olduğu sonucuna varılmıştır.Anahtar Kelimeler: Ergen, İşitme Engelli, Empati, Benlik Saygısı, Öfke
dc.description.abstractObjective: This study was made for analyzing adolescents's self perception, anger expression styles and empathique abilty degrees according to being hearing impaired.Material and Method: Matched case control study was with carried out with 552 students between 9 and 18 ages in 5 schools from İzmir between April-June 2016. In the study; hearing impaired adolescents were composed the Case group (n=138) and the non-hearing impaired adolescents corrected according to some parameters were composed the Control group (n=414) (1 case to 3 controls). Datas were collected with ''Identification Form'', ''RSES'', ''TAAES'', ''ETSCA-TR` forms. In the analysis of datas, descriptive statistics, Kruskal Wallis, Mann Whitney U and Ki-Square tests were used.Findings: The average age of the adolescents with and without hearing impaired was 14,46 and %73,2 were girls. In these analysis, it was found that the RSES average score of the hearing impaired adolescents included in the study was significantly higher than the non-hearing impaired adolescents (p=0,008; p<0,01). In this research, it was determined that ''there was significantly an important difference between hearing impaired and non-hearing impaired adolescents getting average points from subscales of TAAES ''Trait Anger'' and ''Anger Control'' (p=0,000; p<0,001)''. It was found that the TAAES ''Anger Out'' subscale average score of the hearing impaired adolescents, was significantly higher than the non-hearing impaired adolescents (p=0,028; p<0,05). But, it was determined that being hearing impaired condition doesn't affect the subscale of TAAES ''Anger in'' (p>0,05). It was determined that the average score of ETSCA-TR of hearing impaired adolescents participating in the study was significantly lower than the non hearing impaired adolescents (p=0,000; p<0,001).Conclusion: As a result of the research, it was concluded that there were differences between hearing impaired adolescents and non hearing impaired adolescents in their self-perception, anger expression style and empathic ability degree.Key Words: Adolescent, Deaf, Empathy, Self perception, Angeren_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHemşireliktr_TR
dc.subjectNursingen_US
dc.titleİşitme engelli olma durumlarına göre ergenlerin; benlik algıları, öfke ifade tarzları ve empatik beceri düzeylerinin incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation of adolescents's self-perception, anger expression styles and empathy ability degrees, according to being hearing-impaired conditions
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-06-17
dc.contributor.departmentÇocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı
dc.subject.ytmHearing impaired
dc.subject.ytmAdolescents
dc.subject.ytmSelf perception
dc.subject.ytmAnger
dc.subject.ytmEmpathy
dc.subject.ytmEmpathic skill
dc.identifier.yokid10208925
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMANİSA CELÂL BAYAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid523038
dc.description.pages158
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess