Çocuk hastalarda doğru inhaler ilaç kullanımında hemşire tarafından ebeveynlere verilen eğitimin etkinliği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu araştırma, İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi Nevvar- Salih İşgören Çocuk Hastanesi Alerji Polikliniği'ne başvuran, solunum sistemi hastalığı tanısına sahip, inhaler ilaç kullanan, 0-18 yaş grubu çocuk hastaların ebeveynlerine, hemşire tarafından verilen inhaler cihaz kullanma eğitiminin etkinliğini incelemek amacıyla yapılmıştır.Gereç ve Yöntem: Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından literatür bilgileri doğrultusunda oluşturulan sosyo-demografik veri formu ve Türk Toraks Derneği Ulusal Astım Tanı ve Tedavi Rehberi'nden yararlanılarak hazırlanan İnhaler İlaç Kullanma Beceri Çizelgesi kullanılmıştır. Yarı deneysel olarak yapılan bu araştırma 01 Ocak 2015-31 Mart 2015 tarihleri arasında yapılmıştır. 200 ebeveyne uygulanan anketlerden elde edilen veriler SPSS 22.00 paket programı ile analiz edilmiştir.Bulgular: Araştırma kapsamına alınan ebeveynlerin çocuklarınınn kullandığı inhaler cihazın ilaç kullanım beceri eğitimi ihtiyacına etki ettiği belirlenmiştir. Beceri eğitimi öncesi en fazla eğitim ihtiyacının ÖDİ, beceri eğitimi sonrası ise diskus cihazını kullanan çocukların ebeveynlerinde olduğu bulunmuştur. Beceri eğitimi sonrası yapılan puanlamada diskus kullanım beceri puan ortalaması 7,78±0,75; turbuhaler kullanım beceri puan ortalaması 8,00±0,75; ÖDİ kullanım beceri puan ortalaması 8,69±1,07; nebülizatör kullanım beceri puan ortalaması 8,29±0,95 olarak tespit edilmiştir.Sonuçlar: Araştırmamızda ebeveynlere verilen inhaler cihaz kullanma beceri eğitimi sonrasında, doğru inhaler cihaz kullanımının ve kontrolünün arttığı bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: İnhaler Cihaz, Doğru İlaç, Hemşire, Eğitimin Etkinliği, Ebeveyn Aim: This study was conducted to investigate the effectiveness of training given by the nurse on the use of inhaler devices to parents of children of 0-18 age group who were admitted to the Allergy Polyclinic of Nevvar-Salih İşgören Children's Hospital at the Medical Faculty Hospital of Dokuz Eylül University, who were diagnosed with respiratory system disease, and who used inhaler medication. Materials and Methods: The study data were collected using a socio-demographic data form, which was developed by the researcher under the literature, and the Inhaler Medication Use Skills Chart, which was prepared based on the Turkish Thoracic Society National Asthma Diagnosis and Treatment Guidelines. This quasi-experimental study was conducted between 01 January 2015 and 31 March 2015. The data obtained through the questionnaires administered to 200 parents were analyzed using the SPSS 22.00 statistical software package.Results: The inhaler device used by the children of the parents enrolled in the study was found to affect the need for medication use skills training. The highest need for training before the skills training was found to be in parents of the children using MDI, while it was determined in parents of the children using the diskus device after the skills training. In the scoring performed after skills training, the mean skills scores for using the devices were found to be as follows: 7.78 ± 0.75 for diskus, 8.00 ± 0.75 for turbuhaler; 8.69 ± 1.07 for MDI, and 8.29 ± 0.95 for nebulizer. Conclusion: In our study, the correct use and control of inhaler devices were found to increase after the skills training for correct inhaler device use given to parents.Keywords: Inhaler Device, Appropriate Medication, Nurse, Effectiveness of Training, Parent
Collections