dc.contributor.advisor | Işık, Halil | |
dc.contributor.author | Adiyaman, Cesim | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T11:35:16Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T11:35:16Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-19 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/262482 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, ilkokul öğretmenlerinin öğrenen örgüt algıları ile örgütsel yaratıcılık düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda ilkokul öğretmenlerinin öğrenen örgüt algılarına etki eden etkenler ile örgütsel yaratıcılık algı düzeylerine ilişkin etkenler incelenmiştir. Araştırmada genel tarama modellerinden betimsel tarama ve ilişkisel tarama desenleri kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2017-2018 Eğitim Öğretim yılında Van İlinde görev yapan ilkokul kademesindeki öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma evrenini ise İpekyolu, Tuşba, Edremit ilçelerinde bulunan toplam 1099 ilkokul öğretmeni oluşturmaktadır. Öğretmen sayısı 25 ve üzeri olan okullardan 35 okul belirlenmiştir. Bundan dolayı herhangi bir örneklem alınmamıştır. Bu okullarda 855 tane öğretmene ölçek uygulanmış, değerlendirmeye 501 tane ölçek alınmıştır. Araştırmanın örneklemi seçkisiz olmayan amaçsal örneklem tekniğiyle seçilmiştir.Araştırmanın verileri, Araştırmada nicel veri toplama aracı Güçlü ve Türkoğlu (2003) tarafından geliştirilen `Öğrenen Örgüte İlişkin Algı Ölçeği` ile Balay (2010) tarafından geliştirilen `Örgütsel Yaratıcılık Ölçeği` ve araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu kullanılarak elde edilmiştir. Öğrenen Örgüte İlişkin Algı Ölçeği; `Kişisel Hakimiyet`, `Zihni Modeller`, `Paylaşılan Vizyon`, `Sistem Düşüncesi` ve `Takım Halinde Öğrenme` olmak üzere beş boyuttan oluşmaktadır. Ölçek 5'li likert tipi değerlendirme ölçeği ve 42 maddeden oluşmaktadır. Örgütsel yaratıcılık ölçeği; bireysel, yönetsel ve toplumsal boyut olmak üzere üç boyuttan oluşmaktadır. Ölçek 5'li likert tipi değerlendirme ölçeği ve 39 maddeden oluşmaktadır. Verilerin analizinde tanımlayıcı analizler (yüzde, standart sapma, varyans, aritmetik ortalama, frekans, standart hata), parametrik fark testleri (t-testi ve ANOVA), ve korelâsyon analizi kullanılmıştır. Araştırmacı veri toplamak amacıyla hazırlanan ölçek formlarıyla, okullara giderek ölçeklerin uygulanmasını sağlamıştır. Öğretmenlerin gönüllü olarak katılımları sağlanmıştır. Araştırma sonucunda ilkokul öğretmenlerinin öğrenen örgüte ilişkin algıları ile örgütsel yaratıcılık algıları arasında istatistiksel olarak anlamlı, pozitif yönlü ve yüksek düzeyde bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır. Bu bağlamda ilkokul öğretmenlerinin görüşlerine göre öğrenen örgüte ilişkin algıları ve örgütsel yaratıcılığa ilişkin algı düzeyleri yüksek düzeyde çıkmıştır.Anahtar Sözcükler:Öğrenen örgütler, örgütsel yaratıcılık, örgütsel öğrenme, okullar | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to determine the relationship between primary school teachers' perceptions of learning organization and organizational creativity. For this purpose, the factors affecting the perception of primary school teachers' learning organization and the factors related to organizational creativity perception levels were examined. Descriptive scanning and relational screening patterns from general ofurvey models were used in the study. The universe of the study consists of teachers in the primary school who work in Van Province in the academic year of 2017-2018. The study population consists of 1099 primary school teachers in İpekyolu, Tuşba and Edremit districts. 35 schools were identified from schools where the number of teachers are 25 and over. Therefore, no sample was taken. In these schools, 855 teachers were administered scales and 501 scales were taken. The sample of the study was chosen by non-selective objective sampling technique.The data of the study were obtained by using (Organizational Creativity Scale en developed by Balay (2010) and ada Organizational Creativity Scale en developed by the quantitative data collection tool Güçlü and Türkoğlu (2003). Perception Scale for Learning Organization; Maktad Personal Domination ır, `Mind Models`, `Shared Vision`, izyon System Thought `and` Team Learning ni. The scale consists of 5-point Likert-type assessment scale and 42 items. Organizational creativity scale; It consists of three dimensions: individual, managerial and social dimension. The scale consists of 5-point Likert-type Assessment Scale and 39 items. Descriptive analyzes (percentage, standard deviation, variance, arithmetic mean, frequency, standard error), parametric difference tests (t-test and ANOVA), and correlation analysis were used in data analysis.With scale forms prepared for the purpose of collecting data, the researcher led the scales to the schools. Teachers participated in voluntary participation. As a result of the study, it was concluded that primary school teachers' perceptions between the learning organization and organizational creativity perceptions. Have a singnficant, positive and high level relation. In this context, perceptions of the learning organization and perception of organizational creativity were high in the level of primary school teachers.Key Words:Learning organizations, organizational creativity, organizational learning, schools | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Öğrenen örgüt olma düzeyi ile örgütsel yaratıcılık arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | The relationship between organizational creativity and being a learning organization level | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-19 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10247214 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | VAN YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 578223 | |
dc.description.pages | 110 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı | |