Spor lisesi öğrencilerinde kuvvet antrenmanlarının vücut kompozisyonu ile psikomotor ve bilişsel yetenekler üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç:Bu çalışmanın amacı, 15-17 yaşlarındaki spor lisesi öğrencilerinde 10 haftalık kuvvet antrenmanının öğrencilerin vücut kompozisyonu ile psikomotor ve bilişsel yetenekleri üzerine etkilerini araştırmaktır. Gereç ve Yöntem: Manisa Spor Lisesi 10.sınıfının iki şubesindeki toplam 40 erkek öğrencinin tamamı çalışmaya alındı. 10A sınıfı uygulama grubu (20 kişi) ve 10B sınıfı kontrol grubu (20 kişi) olarak rastgele belirlendi.Uygulama ve kontrol gruplarına ön test olarak vücut kompozisyonu analizi yapıldı, psikomotor ve bilişsel yetenekleri ölçüldü. Ön test sonrası uygulama grubuna 10 hafta kuvvet antrenmanı düzenlendi, kontrol grubuna ise normal okul yaşantısı devam ettirildi, ek kuvvet antrenmanı yaptırılmadı. Çalışma sonunda ise (10 hafta sonra) uygulama ve kontrol grubundaki öğrencilerin vücut kompozisyonu, psikomotor ve bilişsel yetenekleri son test olarak belirlendi. Vücut kompozisyonunu analizi için TANİTA TBF 300 adlı makine, çevre ölçümleri için mezura ve bilişsel ile psikomotor becerilerin ölçülmesinde bilgisayar tabanlı bir psikometrik test sistemi olan Viyana Test Sistemi kullanıldı.Veriler SPSS 15.0 yardımı ile Mann Whitney U testi (guruplar arasında), Wilcoxon /gurup içinde) ve Ki-Kare testi uygulanarak analiz edildi. Bulgular: Sürekli dikkat yeteneği, tepki hızı, zihinsel kapasitesini kullanma gücü, mesafe tahmin yeteneği, el- kol koordinasyonu, bilek-parmak hızı, el –kol sabitliği yeteneği, bazal metabolizma hızı, yağsız vücut ağırlığı, vücut su kütlesi miktarı ve kol çevre uzunlukları uygulama gurubunda kontrol gurubuna göre istatistiksel anlamlı olarak daha yüksek bulundu. Sonuç: Araştırma sonucunda spor lisesi öğrencilerinde kuvvet antrenmanlarının vücut kompozisyonu, bilişsel yetenekler ve psikomotor yetenekler üzerine olumlu etkisi olduğu ortaya çıkmıştır.Anahtar Kelimeler: Kuvvet antrenmanı, psikoteknik, psikomotor yetenek, bilişsel yetenek, vücut kompozisyonu Objective: The purpose of this study was to investigate the effects of ten-weeks strength training on body composition and psychomotor and cognitive skills of the sports high school students aged 15-17 years. Material and Method: All the total 40 male students of the of two divisions of the 10th class of Manisa Sports High School were enrolled the study. 10A divison (20 male students) was determined as the test group and the 10B division (20 male students) was determined as the control group randomly. The body composition analysis was applied to all the students from the test and control groups and their psychomotor and cognitive skills were measured as preliminary test. After preliminary test, 10-weeks strength training program was implemented to the test group; control group continued to their normal school life, they did not practice additional strength training. At the end of the study (after 10 weeks) body composition and psychomotor and cognitive skills of the students at the test and control groups were determined again as the last test. The machine called TANİTA TBF 300 was used for analysis of body composition, a tape was used for circumferential measurements and a psychometric test system based on computer named Vienna Test System that was used for measuring cognitive and psychomotor skills. Data were analyzed at SPSS 15.0 computer statistical package by using Mann Whitney U test (among groups), Wilcoxon (in group) and Chi-Square test.Results: The continuous attention ability, reaction velocity, the power of using mental capacity, distance estimation ability, hand-arm coordination, wrist-finger velocity, hand-arm stability, basal metabolism rate, lean body weight, body water mass, and arm circumference length were found statistically significantly higher in the test group than control groupConclusion: As a result of the study, it was determined that strenght training had favourable effects on the body composition, cognitive and psychomotor skills of the students of Sports High School.Key Words: strenght training, psychometric, psychomotor skill, cognitive skill, body composition,
Collections