Öğretmen adaylarının uyku ritmi empati-sempati ve depresyon düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Tanhan, Fuat | |
dc.contributor.author | Aynas, Suat | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T11:34:40Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T11:34:40Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-12-03 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/262224 | |
dc.description.abstract | Uyku insanlık var olduğu günden beri var olan ve bilimsel anlamda incelenmesi yakın geçmişe dayanan bir kavram olarak karşımıza çıkmaktadır. Uyku ile ilişkili olan birçok kavram olduğu bilinmekte ve özellikle psikolojik kavramlar uyku ile olan ilişkileri anlamında ilk sırada yer almaktadır. Bu çalışmada uyku ritmi, empati-sempati ve depresyon arasındaki ilişkilerin çeşitli değişkenler göre araştırılması amaçlanmıştır. Bu çalışma hem betimsel hem de ilişkisel tarama modeli kapsamında gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi bünyesinde formasyon eğitimi alan 336 öğretmen adayı katılmıştır. Çalışma kapsamında katılımcılara Demografik Soru Formu, Beck Depresyon Ölçeği, Sabahçı – Akşamcı Uyku Tipi Ölçeği, ve Empati-Sempati Ölçeği uygulanmıştır. Çalışma sonucunda SPSS paket programı kullanılarak veriler analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda akşamcıl, sabahçıl ve ara tip uyku ile depresyon ve empati-sempati ölçekleri puanları arasında anlamlı bir korelasyonun olmadığı görülmüştür. Kategorik değişkenler (Cinsiyet, spor yapma, gelecek beklentisi) ile uyku tipleri arasında anlamlı bir ilişkinin görülmediği ancak öğretmen adaylarının uyku tipleri ile madde kullanımları arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu (X2 (sd =4, N= 336) =14,823, P = ,005 < .05) görülmüştür. Sonuç olarak diyebiliriz ki, Akşamcıl, sabahçıl veya ara uyku tipi olmanın birçok değişken tarafından yordanmadığı ve bu bulguların daha önce yapılan çalışmalarla örtüştüğü görülmüştür. | |
dc.description.abstract | Sleep has emerged as a concept based on a scientifically open past that has existed since the day humanity existed. It is known that there are many concepts related to sleep; especially psychological concepts are very important in terms of their relationship with sleep. In this study, we aimed to investigate the relationship between sleep rhythm, empathy-sympathy and depression acording to various variables. This study was carried out within the scope of both descriptive and relational survey models. 336 prospective teachers who are continuing their training in Van Yüzüncü Yıl University Faculty of Education Participated in the study. Demographic questionanaire, Beck Depression Scale, Morningness- Eveningness Sleep Scale and Empathy-Sympathy Scale were applied to th participants. At the end of the study, datas were analyzed using SPSS package program. As a result of the analyzes, it was observed that there was no significant corelation between the score of morningnes-eveningnes and intermadiate sleep with depression and empathy-sympathy scales. It was observed that there was no significant relationship between categorical variables (gender, sporting, future expectation) and sleep types, but there was a significant relationship between sleep types and substance use ( X2(sd=4, n=336) = 14,823, p= ,005<.05) of prospective teachers. As a result, we can say that being eveningnes, morningness or intermediate sleep type is not predicted by many variables and these findings are consistent with previous studies. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Öğretmen adaylarının uyku ritmi empati-sempati ve depresyon düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | İnvestigation of the relationship between sleep rhythm empathy-sympathy and depression levels of prospektive teacher | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-12-03 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10280160 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | VAN YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 586754 | |
dc.description.pages | 96 | |
dc.publisher.discipline | Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bilim Dalı |