İlkokul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışları ile öğretmenlerin yaratıcılık düzeyleri arasındaki ilişki
dc.contributor.advisor | Akbaba, Ahmet | |
dc.contributor.author | Oran, Hakan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T11:34:37Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T11:34:37Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-03-31 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/262196 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, ilkokullarda görevli öğretmenlerin algılarına göre, ilkokul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışları ile öğretmenlerin yaratıcılık düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Bu araştırma, ilkokul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışları ile öğretmenlerin yaratıcılık algı düzeylerinin bazı demografik özellikleri çerçevesinde anlamlılık düzeylerinin ortaya çıkarılması, aralarındaki ilişki düzeylerinin belirlenmesi ve öğretimsel liderliğin öğretmenlerin yaratıcılık algısı üzerindeki etkisinin açıklanmasına yönelik desenlenmiştir. Bu yönüyle araştırma ilişkisel tarama modelinde yapılandırılmış betimsel bir çalışma özelliği göstermektedir.Araştırma, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Muş il merkezinde bulunan ilkokullarda görevli 235 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, okul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışları düzeyini belirlemek için Şişman (2014) tarafından geliştirilen ''Öğretimsel Liderlik Davranışları'' ölçeği ile öğretmenlerin yaratıcılık düzeylerini belirlemek için ise Uçar (2015) tarafından geliştirilen ''Öğretmen Yaratıcılığı'' ölçeği kullanılmıştır.Araştırma sonuçlarına göre, ilkokul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışlarını öğretmenlerin algılarına göre çoğu zaman yerine getirdikleri belirlenmiştir. İlkokul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışlarında yaş değişkenine göre anlamlı farklılık belirlenirken cinsiyet, medeni durum, mesleki kıdem ve okuldaki çalışma süresi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık saptanmamıştır.Öğretmenlerin yaratıcılık düzeylerinin çoğu zaman seviyesinde olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin yaratıcılık düzeyleri ile cinsiyet, medeni durum, yaş, mesleki kıdem ve okuldaki çalışma süresi arasında anlamlı bir farklılık belirlenmemiştir. Öğretmen algılarına göre ilkokul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışları ile öğretmenlerin yaratıcılık düzeyleri arasında orta düzeyde anlamlı bir ilişki belirlenmiştir.Anahtar Sözcükler: Öğretimsel Liderlik, Okul Yöneticiliği, Yaratıcılık, İlkokul, Öğretmen | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to reveal the relationship between the instructional leadership behaviors of primary school principals and their creativity levels according to the perceptions of teachers in primary schools. This research is designed to reveal the meaningfulness levels of elementary school principals' instructional leadership behaviors and teachers' creativity perception levels within the framework of some demographic characteristics, to determine the relationship levels between them and to explain the effect of instructional leadership on teachers' creativity perception. In this respect, the research shows a descriptive study structured in the relational survey model which is one of the survey models.The study was conducted with 235 teachers working in primary schools in Muş city center in 2018-2019 academic year. In the study, man Instructional Leadership Behaviors öl scale developed by Şişman (2014) was used to determine the level of instructional leadership behaviors of school principals and Teacher Creativity scale developed by Uçar (2015) to determine teachers' creativity levels.According to the results of the study, it is determined that primary school principals perform instructional leadership behaviors most of the time according to teachers' perceptions. While there was a significant difference in the instructional leadership behaviors of primary school principals according to the age variable, no significant difference was found according to the variables of gender, marital status, professional seniority and working time in school.It has been determined that the creativity levels of the teachers are mostly at the level of time. There was no significant difference between teachers' creativity levels and gender, marital status, age, professional seniority and working time at school.According to the teachers' perceptions, there is a positive and moderate relationship between the instructional leadership behaviors of primary school principals and the creativity of teachers.Key Words: Instructional Leadership, School Management, Creativity, Elementary School, Teacher | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlkokul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışları ile öğretmenlerin yaratıcılık düzeyleri arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | The relationship between teaching leadership behaviors of primary school managers and creativity levels of teachers | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-03-31 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10317905 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | VAN YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 617827 | |
dc.description.pages | 104 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi Bilim Dalı |