Show simple item record

dc.contributor.advisorKasap, Süleyman
dc.contributor.authorHasan, Furat Salih Hasan
dc.date.accessioned2020-12-10T11:34:32Z
dc.date.available2020-12-10T11:34:32Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-12-10
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/262137
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, öğretmenlerin empati yönlerini ölçen geçerli ve güvenilir bir empati ölçeği geliştirmektir. Geliştirilen ölçek, beş puanlık Liker türünde bir empati ölçeğidir. Ölçeğin geliştirilebilmesi için ölçek üzerinde faktör analizi yapılmıştır. Uzman akademisyenlerin görüşünün ardından 38 sorudan oluşan ölçek 27 maddeye düşürülmüştür. Ölçek 653 öğretmene uygulanmıştır. Benzer şekilde, öğretmenlerin öğrencilerle olan ilişkisi çeşitli değişkenler bakımından analiz edilmiştir. Öğretmenlerin empati ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları kapsamında genel güvenirlik öncesi Bern Bach alfa güvenirlik katsayısı analizi yapılmış, analizden sonra 0,771 olarak hesaplanmıştır. Gelişme geçerliliği kapsamında, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi sonucunda, taslak ölçeği 7 madde ölçeğine düşürülmüştür. Veri yapısının uygun olup olmadığını kontrol etmek için, KMO ve Barlett test yöntemlerinden yararlanılarak faktör analizi kontrol edilmiştir. Bunun sonucunda KMO testinin değeri 0,848, Bartlett testi ise 878,969 olarak belirlenmiştir (p <0, 05). Kişisel Bilgi Formu olarak, Öğretmen Empati Ölçeğinden oluşan bir anket Duhok ilinde çalışna 653 öğretmene uygulandı. Anketlerden elde edilen verilerin değerlendirilmesinde, öğretmenlerin tanımlayıcı özelliklerini belirlemek için yüzdelik ve frekans istatistikleri kullanıldı ve ortalam ve standart sapma istatistikleri de empatiyi belirlemek için kullanıldı. Öğretmen empatisini saptamak için t-test ve Tek Yönlü Avona testi kullanıldı. Araştırmanın sonucu olarak, öğretmenlerinin empatisinin öğretmenlerle öğrencileri arasındaki ilişki üzerinde istatistiksel anlamda önemli ve pozitif bir etkiye sahip olduğu bulundu. Aynı zamanda, öğretmenlerin tanımlayıcı özelliklerine göre, öğrencilerle olan ilişkilerinde ve empatide farklılıklar olduğu saptandı. Kız öğretmenlerin empati ölçeği puanı (x ̅ = 21,86); sd = 4,54), erkek öğretmenlerin empati puanlarından(x ̅ = 20,82); sd = 4,39) biraz daha fazlaydı. Evlilik durumlarına göre herhangi bir fark bulunmadı, aynı zamanda, yaşamdan memnun olma konusunda da bir farka erişilmedi. Deneyim yılına göre ise daha fazla deneyime sahip olanların daha fazla empatiye ve yüksek puana sahip olduğu saptanmıştır. 10-12 yıllık deneyime sahip olan öğretmenlerin empati ölçek puanı ( x ̅=21,61) olarak belirlenmiştir. Çalışmaya katılan öğretmenlerden elde edilen bulgulara göre, 51 yaş ve üstü öğretmenler arasında anlamlı bir fark bulundu ancak diğer kategorilerde herhangi bir fark bulunamadı.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to develop a valid and reliable empathy scale, measuring the empathy aspects of the teachers. The developed scale is an empathy scale in the form of five-point Liker. Factor analysis has been done on the scale to develop the scale. After getting opinions of the experts, the scale having consisted of 38 questions were reduced to 27 items. The scale has been applied to 653 teachers. Likewise, the relation of the teachers with students in terms of various variables has been analyzed.Within the scope of the validity and reliability studies of teachers empathy scale, before the general reliability, Bern Bach alpha reliability coefficient was analyzed, and after the analysis, it was calculated as 0,771. Within the scope of the development validity, as a result of the exploratory and confirmatory factor analysis, the draft scale has been decreased to the 7 items scale. To check whether the data structure is appropriate or not, factor analysis has been checked by benefiting from KMO and Barlett test methods. As a result, the value of KMO test has been determined as 0,848 and the Bartlett test has been founded as 878, 969 (p<0, 05).For personal information form, a Questionnaire consisting of Teachers empathy Scale was applied to 653 teachers working in the Duhok province. In the evaluation of the data obtained from the questionnaires, percentage and frequency statistics were used to determine the descriptive characteristics of teachers, and average and standard deviation statistics were used to determine empathy. T-test and One-Way ANOVA tests were used to determine a teacher's empathy. As a result of the research, it was found that the empathy of the teachers has a statistically significant and positive effect on relationship between them and their students. Also, it was determined that there were differences in empathy and relationship with students according to the descriptive characteristics of teachers. The female teachers empathy scale score (x ̅=21, 86); SD=4, 54) was little more than the male teachers' empathy scale score (x ̅=20, 82); SD=4, 39). And according to their martial statues, there is not any difference between them, and also according to their satisfaction with their life, we didn't find any difference. According to experience years, it was determined that those who had more experience had more empathy and higher score. Empathy scale score of the teachers who had 10-12 years' experience was determined as ( x ̅=21,61). According to the findings obtained from the teachers who participated in the study, a significant difference was found between the teachers who are 51 or over, however, for the other categories, there was not any difference.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleDevelopment of empathy scale: A study of validity and reliability
dc.title.alternativeEmpatinin ölçeğinin geliştirilmesi: Bir güvenirlik ve geçerlilik çalısması
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-12-10
dc.contributor.departmentPsikolojik Danışma ve Rehberlik Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10295965
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityVAN YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid591156
dc.description.pages94
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess